مشروطه، نقطه عطفی در تاریخ آذربایجان/ مواضع ستارخان ضد سیاست انگلیس بود
  • 1398/05/14 14:01
  • 111937
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم مطرح کرد؛

مشروطه، نقطه عطفی در تاریخ آذربایجان/ مواضع ستارخان ضد سیاست انگلیس بود

نماینده ولی فقیه در استان گفت: برخی روشنفکران مزدور و خود فروخته انگلیس بودند ولی جهت‌گیری ستارخان و باقرخان مشخص بود. مواضع آنان درست در مقابل مشروطیت انگلیسی قرار داشت.

به گزارش آناج، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در همایش عدالت‌خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد تبریز اظهار داشت: تاریخ آذربایجان و تبریز یک نقطه اوج و پر فراز و نشیبی دارد. انقلاب مشروطه از نقاط پرآوازه تاریخ ایران و آذربایجان است.

وی گفت: در حوادث بزرگ از دوران مشروطه و قبل از آن، میتوان یک ویژگی برجسته را در تبریز و آذربایجان دید. مردم تبریز در حوادث گوناگون همیشه آغاز کننده و پیشتاز بودند و ابتکار عمل را در دست گرفتند این موضوع هم در مشروطه و هم در انقلاب اسلامی قابل مشاهده است.

امام جمعه تبریز گفت: استبداد قاجار مردم را به لب رسانده بود در نتیجه مردم علیه قاجار قیام کردند. پیشروی قیام علمای دینی بودند در نجف مرجع تقلیدی مانند مرحوم آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، پیشرانان نهضت مشروطه بودند. زمانی که جوش و خروش مردم دیده شد دولت انگلیس شروع به القا کردن نسخه خودش نمود. در بین همان دلسوزان عده‌ای روشنفکر نیز حضور داشتند.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: برخی روشنفکران مزدور و خود فروخته انگلیس بودند ولی جهت گیری ستارخان و باقرخان مشخص بود. مواضع آنان درست در مقابل مشروطیت انگلیسی قرار داشت. ستارخان در سخنرانی خود می گفت: من می‌خواهم زیر پرچم ابالفضل العباس حرکت کنم. کسانی بودند که نهضت را به سمت انگلیس سوق می‌دادند. همان افراد، قاتلان ستارخان بودند.

وی ادامه داد: مشروطه غالب و ترکیب حکومتی انگلیس بود. روشنفکران بجای اجرای دستگاه عدالت، مشروطیت  انگلیسی را پایه گذاری کردند و مشروطه را از مسیر خود منحرف کردند. تا جاییکه شیخ فضل‌الله نوری را در تهران به دار آویختند. باید به مشروطه افتخار کرد و آن را نقطه عطف تاریخ می دانیم. متاسفانه درباره مشروطیت کم کاری شده است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: شعار علما در نهضت مشروطیت، عدالت‌خواهی بود. این یک توقع اخلاقی نبود بلکه یک خواسته ملی بود. آن عدالتی که علما خواستار آن بودند، عدالت در زمینه حکومت‌داری بود. در تلاش بودند که با ایجاد یک دستگاه قانونی بتوانند پادشاه و سلسله مراتب حکومتی را تحت نظارت خود قرار دهند و از ظلم دولت‌مردان جلوگیری شود.

آل‌هاشم با اشاره به معیار عدالت از منظر علما تصریح کرد: اینکه علما درخواست برپایی عدالت داشتند هیچ تردیدی وجود ندارد. معتقد بودند که قوانین اسلامی باید اجرا شود. عالمان مشروطه طلب به دنبال مشروطیتی با هویت غربی نبودند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •