جلوه‌گری برای رسیدن به هویت اجتماعی/ سهم میلیاردی پوشاک در قاچاق کالا
  • 1398/04/31 09:15
  • 110716
واقعیتی به نام مدگرایی؛

جلوه‌گری برای رسیدن به هویت اجتماعی/ سهم میلیاردی پوشاک در قاچاق کالا

هرگاه مد، حالت جلوه گری پیدا کند، نابرابری اجتماعی را بیشتر به نمایش گذارده و به اختلافات طبقاتی دامن خواهد زد.

گروه اجتماعی آناج، مد و مدگرایی می توان گفت پدیده ای است که در تمامی لایه ها و اقشار جامعه وجود دارد. در میان جوانان و نوجوانان همیشه و در همه حال این پدیده از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مد و مدگرایی را می توان گفت دغدغه روزانه جوانان و نوجوانان می باشد.


مد را می توان گفت الگوهای فرهنگی در جامعه که توسط بخشی از مردم در لایه های اجتماع، پذیرفته شده و دارای یک دوره‏ى زمانی نسبتا ًکوتاه بوده وبعد از مدتی فراموش می شوند. بنابراین، «مدگرایی» آن است که فرد، سبک لباس پوشیدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرین الگوها تنظیم کند و به محض آن که الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت، از آن یکی پیروی نماید.

پوشاک و آرایش سردمدار مد و فشن ایران و جهان
با وجود آن که مد و مدگرایی کل گستره‏ى زندگی اجتماعی را در بر می گیرد، پوشاک و آرایش و نوع و مدل آرایش، سردمداران مد و فشن ایران و جهان محسوب می شود.


پدیده ای بنام غرب زده گی
غرب زدگی از پدیده هایی است که در کشورهای آسیایی، بخصوص غرب آسیا، کمتر به آن توجه شده است. مطالعه، تحقیق و تفحّص درباره ماهیت غرب و غرب شناسی به ندرت انجام شده است. غرب توانست با مطالعات مردم شناسی، باستان شناسی و زمین شناسی کشورهای شرقی را مورد کنکاش دقیق قرار دهد و با مطالعات شرق شناسی خود توانست ضربه های فرهنگی مهلکی بر آنان وارد سازد، به طوری که تمام شئونات اجتماعی آنان تحت تأثیر قرار گیرد  و این نشان از قدرت غرب دارد، بگونه ای که غربیان با استفاده از داده هایی که در اختیار دارند بصورت کاملا ارادی تعیین می کنند که کدام کشور و کدام منطقه چه بپوشند و چه مد و مدلی آرایش و یا پیرایش کنند.


هرگاه مد، حالت جلوه گری پیدا کند، نابرابری اجتماعی را بیشتر به نمایش گذارده و به اختلافات طبقاتی دامن خواهد زد، زیرا اشراف و ثروتمندان جامعه تلاش خواهند کرد با ایجاد تغییر در نوع خانه، مدل اتومبیل، سبک زندگی، پوشاک، آرایش، گفتار و رفتار، مال و دارایی خود را به رخ دیگران بکشند و وضع مسلط مادی خود را بر دیگران اعلام و تحمیل کنند. بدین ترتیب، «قشر مرفه و بی درد جامعه دائماً برای خودنمایی، خود را از شکل معمول جماعت مردم خارج می کند و با انتخاب یک مد تازه نظر دیگران را به سوی خود جلب می کند.

توده عوام نیز به شوق تشبّه به اشراف. به همان مد تازه هجوم می آورند. در نتیجه، مد تازه به سرعت همگانی می شود و درست به همین دلیل، برای اشراف بی خاصیت می شود، زیرا آنها به دنبال چیزی هستند که آنان را از دیگران جدا کند. بنابراین، بلافاصله به دنبال مد تازه دیگری می روند و عوام که هنوز از عهده خرج مد قبلی برنیامده اند، خود را در میدان جاذبه یک مد دیگر می بینند و باز دباره به دنبال سلیقه قشر صرفه و ثروت می روند.

زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس در جلسه فراکسیون زنان مجلس که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد بر لزوم ساماندهی حوزه پوشاک تاکید کرد و افزود: چرا نباید بتوانیم لباس مناسب زنان کشور تهیه کنیم و چرا تولید کنندگان ترغیب نمی‌شوند برای پوشاک متناسب در حوزه‌های مختلف تولید داشته باشند؟

معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر نیز در این جلسه گفت: هنوز یک شالوده برای این امر که لباس ایرانی دقیقاً چیست، تعریف نشده و مشخص نیست ما برای لباس یک زن چه پروتکلی داریم.

نماینده مردم شبستر در مجلس با بیان اینکه مدل لباس ایرانی باید برند شود، از نبود یک شبکه مخصوص برای معرفی لباس ایرانی، وجود بازار لباس‌های دست دوم و استوک در کشور انتقاد کرد.

۲.۷ میلیارد دلار قاچاق در حوزه پوشاک

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بهترین سلاح در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای، نوع پوشش است و در این رابطه همه باید دست به دست هم دهند زیرا پس از خوراک، دومین نیاز مردم پوشاک است؛ در حالی که در حوزه لباس رقم ۲.۷ میلیارد دلاری قاچاق وجود دارد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •