دکان دکه‌ها تخته می‌شوند/ سیگار و تنقلات جایگزین روزنامه و مجلات
  • 1398/04/30 11:30
  • 110699
گزارش آناج از وضعیت توزیع نشریات در تبریز؛

دکان دکه‌ها تخته می‌شوند/ سیگار و تنقلات جایگزین روزنامه و مجلات

درشرایطی که مطبوعات دارند استخوان می ترکانند، می‌گویند اگر تنقلات و سیگار را از دکه هایشان حذف کنند، فروششان سر ماه به پانصدهزار تومان هم نخواهد رسید.

گروه اجتماعی آناج؛ گرانی کاغذ و زینک، کاهش صفحات و تیراژ و همچنین تعطیلی برخی از روزنامه‌ها و نشریات، نه تنها دست صاحبان و اهالی رسانه را در حنا گذاشت، بلکه دکان دکه‌ها را نیز تخته کرد و کسب‌وکار آنها را از رونق انداخت؛ کیوسک‌های مطبوعاتی که تا همین سال گذشته، مشتری های پر و پا قرص و هر روزه خود را داشتند و فروش روزنامه و نشریه برایشان از سودآوری بالایی برخوردار بود، اما مشاهدات میدانی و گفت و گو با دکه داران نشان می دهد که میزان سود همین دکه‌ها که تعدادشان شاید زیر 50 کیوسک بیشتر نباشد، بیشتر از آنکه وابسته به فروش روزنامه و مجله باشد، متکی به فروش تنقلات و سیگار است.

سال گذشته خبری مبنی بر برخورد با دکه‌هایی که اقدام به فروش کالایی جز روزنامه می‌کنند، در رسانه ها منتشر شد؛ موضوعی که البته برای اولین بار در دهه 70 مطرح شد، اما تا به این لحظه هنوز اجرایی نشده است، درشرایطی که مطبوعات دارند استخوان می ترکانند، می‌گویند اگر تنقلات و سیگار را از دکه هایشان حذف کنند، فروششان سر ماه به پانصدهزار تومان هم نخواهد رسید. دکه‌هایی که برخی از فعالان رسانه‌ای مدام از تعداد اندک آن و عدم افزایش قابل توجه نسبت به 40 سال پیش و همچنین پراکندگی نامتناسب در شهر گلایه می کنند و می گویند تبریز، دست‌کم نیاز به 200 کیوسک مطبوعاتی دارد. 

از طرف دیگر، در یک سال اخیر، توزیع بسیاری از نشریات و روزنامه ها در تبریز کاهش یافته و به حداقل رسیده یا اینکه به طور کلی حذف شده است. در همین‌باره یکی از دکه داران خیابان شریعتی به خبرنگار آناج می گوید: «در یک سال اخیر، افزایش قیمت نشریات باعث کاهش تعداد مشتری ها شده است؛ برای مثال از زمانی که نرخ دو روزنامه شرق و اعتماد به چهار هزار تومان رسیده است، هیچ‌کس آنها را نمی خرد و عین چهار نسخه ای که برایم ارسال می‌شود عصر به عصر برگشت می خورد و نهایت اینکه یک نسخه اش به فروش می‌رسد.»

این دکه دار توزیع روزنامه ها را محدود شده عنوان میکند و می گوید: برخی از نشریات تخصصی نیز ترجیح داده اند دیگر نسخه ای برای مخاطبان شهرستانی شان ارسال نکنند. تیراژ روزنامه ها خیلی پایین آمده است و برای همین هم دیگر توزیعشان مثل سابق نیست؛ مثلا سه روزنامه ایران، جام جم و همشهری که تا سال گذشته فروش بسیار خوبی داشتند و روزانه حدود 15 یا 20 نسخه می فروختم، اما امسال تنها از هر کدام از این روزنامه ها برایم پنج نسخه بیشتر ارسال نمی شود.  مجلاتی مثل هنر آشپزی، صنایع هوایی و دیگر مجلات تخصصی که مشتری های خاص خودشان را داشتند هم اصلا دیگر در تبریز توزیع ندارند.

این دکه‌دار همانطور که بیسکویت و بـطـری‌های آب معدنی را به دست مشتری‌هایش می‌دهد، می‌گوید: «تا سال گذشته درآمدی که از طریق فروش روزنامه ها و مجلات به دستمان می‌رسید، مناسب بود؛ مثلا هفته ای 600 هزار تومان، اما حالا نهایتا برایمان 50 هزار تومان آب بخورد. حدود 30 درصد فروش از نشریات هستند و مابقی نیز از تنقلات، سیگار و.. .

در این میان، وضعیت مطبوعات محلی به مراتب بسیار بدتر از سایر نشریات است، چرا که به گفته این دکه دار«هیچ کدام از نشریات تبریز به فروش نمی رسند؛ حتی یک نسخه در روز. همه آنها عصر به عصر برگشت می خورند. اگر چه تغییر آنچنانی و محسوسی در تیراژ آنها احساس نمی‌شود. البته قیمت این نشریات نیز امسال افزایش یافته است، حتی دو روزنامه که قبلا توزیع رایگان داشتند و توزیع آنها برایمان سودآور بود، امسال نرخ‌هایشان را افزایش دادند.

این مسائل را دکه دار جوان دیگر که روبه‌روی کیوسک مطبوعاتی اش، زیر ظل آفتاب در حال سیگار کشیدن است تصدیق میکند و معتقد است: «گران شدن کاغذ، باعث و بانی کاهش توزیع نشریات و روزنامه ها در تبریز است، چرا که دیگر برای روزنامه داران، ارسال روزنامه به شهرستان ها به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، حتی روزنامه هایی مثل همشهری، جام جم و ایران که جزو روزنامه ها و نشریات وابسته و دولتی هستند و همچنان مشتری های خود را دارند، با کاهش تیراژ مواجه شده اند و دیگر از پس مخارج خود برنمی آیند، به خاطر همین هم توزیع آنها مثل سابق نیست.

انتهای پیام/

گزارش از: لیلا مقیمی

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •