تولید پوشاک در ترکیه چگونه اوج گرفت؟
  • 1398/04/29 11:53
  • 110678
آناج بررسی می‌کند؛

تولید پوشاک در ترکیه چگونه اوج گرفت؟

دولت ترکیه با راهکارهایی همچون اولویت‌دهی به صنایع نساجی و پوشاک به عنوان محور توسعه و تأسیس بانک دولتی برای رشد و تخصیص اعتبارهای مستقیم و غیرمستقیم اقدام کرده است.

گروه اقتصادی آناج؛ دولت ترکیه حمایت از توسعه صنعتی را به صرف تأمین مالی جهت ایجاد کارخانه معطوف نکرده و به مراتب بیش از آن بر کمک ها و پشتیبانی های پیشران صنعتی متمرکز شده است.صنایع نساجی و پوشاک ترکیه توسط وزارت صنعت و تجارت این کشور به عنوان صنعت منتخب راهبردی برای ایجاد اشتغال برگزیده شده است.

این صنعت در بین رشته‌های اقتصادی بالاترین نقش را در توسعه اقتصادی کشور ترکیه به عهده داشته و هم اکنون به محور توسعه مناطق کمتر توسعه یافته جنوب شرقی و شرق ترکیه تبدیل شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «الگوی راهبردی حمایت از تولید» حمایت ویژه دولت ترکیه از صنایع نساجی و پوشاک را مورد بررسی قرار داده است. براساس اطلاعات این گزارش، واحدهای تولیدی ترکیه به طور عمده در استانبول،ازمیر، دنیزلی، کهرامان، مارش و قازیان تپ متمرکز هستند. هرچند واحدهای بزرگ نساجی هم فعالیت دارند، اما بیشتر این واحدها کوچک و متوسط هستند.


 مهم ترین مزیت رقابتی

یکی از مؤثرترین مزایای رقابتی صنایع نساجی و پوشاک ترکیه این است که آنها قادر به پاسخ سریع وارائه شرایط تحویل انعطاف‌پذیر هستند. صنایع نساجی و پوشاک ترکیه سفارشات را در زمان تحویل نسبتا کوتاهی ارائه می‌کنند که ابزار بسیار مهمی در تجارت بین المللی محسوب می شود؛ علاوه بر زمان های تحویل کوتاه اجازه می‌دهد خرده‌فروشان با حداقل موجودی فعالیت کنند. زمان تحویل سریع به خصوص در رابطه با کالای مد (پوشاک) که دارای عمر محصول کوتاهی است، بسیار اهمیت دارد. الگوی فعالیت خرده‌فروشان بزرگ پوشاک جهان به زارا و اچ اند ام  اختصاص دارد که در نتیجه دسترسی مستقیم به بازار اروپا و تخصص در سه بازار پوشاک اروپا ، تحویل سریع اقلام کوچک به یکی از مزیت های رقابتی مهم صنایع نساجی و پوشاک ترکیه در مقایسه با کشورهای آسیایی، تبدیل شده است. 
 

حمایت های مستمر از نساج ها

طی یک روند هشتادساله، دولت ترکیه به صورت مستمر به پشتیبانی خود از صنعت نساجی وپوشاک ادامه داده است. این بسته جامع و کامل حمایت‌ها، مشوق‌ها و یارانه ها در طول زمان، تکوین و تکامل پیدا کرده و با ملاحظات و شرایط زمانی انطباق یافته است. علاوه بر این جامعیت کافی از پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دولتی در حوزه‌های متنوعی شامل سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، معافیت‌های عوارض و حقوق دولتی، موضوعات تجاری، نیروی انسانی، آموزش، تحقیقات، طراحی و مد، بازارسازی و بازاریابی و شبکه سازی و خوشه‌سازی وجود دارد. با وجود اینکه بخش مهمی از کمک ها و پشتیبانی های به عمل آمده از صنعت نساجی در قالب عام حمایت از صنایع کشور ترکیه بود، اما این صنعت بیش از دیگر رشته‌ها توانست از این کمک‌ها و مشوق‌ها استفاده کند. تولید ماده اولیه پنبه یکی از عوامل کلیدی موفقیت صنعت نساجی ترکیه است. ترکیه پنجمین تولیدکننده پنبه خام با کیفیت مناسب در جهان به شمار می رود و دولت در خصوص مقابله با نوسان‌های شدید در قیمت داخلی پنبه خام با صنایع نساجی همکاری می کند.

 

سرمایه گذاری خارجی در نساجی ترکیه

براساس گزارش وزارت اقتصاد ترکیه، در مجموع دوره 1954-2016 میلادی تعداد 679 واحد نساجی و پوشاک با سـرمـایـه‌گـذاری مـسـتـقـیـم خارجی در ترکیه ایجاد شد که 2/10 درصد از کل تعداد این نوع واحدها در صنعت را به خود اختصاص داد. هرچند طی سال‌های 2008 تا 2013 میلادی تعداد واحدهای صنعتی نساجی و پوشاک با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کاهش یافت، اما طی سال های 2015 و 2016 میلادی به ترتیب 64 و 70 فقره سرمایه‌گذاری خارجی صنایع نساجی وپوشاک سهم 8/13 و 5/16 درصد از کل صنعت را داشت. بخش صنعت با 7/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سهم 25 درصد از کل این سرمایه‌گذاری ها در سال 2016 میلادی از رتبه اول در بین بخش‌های اقتصادی برخوردار بود.شرکت‌های پوشاک ترکیه بین سال‌های 2005 تا 2015 از 132/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برخوردار بودند.
 

اقلام صادراتی ترک ها

براساس این گزارش، بخش بسیاری از سرمایه گذاری در صنایع نساجی و پوشاک شامل ماشین آلات و تجهیزات تولیدی است. صنایع ساخت ماشین آلات نساجی و پوشاک ترکیه در چند سال اخیر مقداری رشد کرده است؛ اما تا قبل از سال 2010 میلادی میزان و تنوع در تولیدات چندان قابل توجه نبود. محصولات نساجی پنبه‌ای مانند الیاف، نخ و پارچه‌های تـاری‌پـودی 24 درصـد از صـادرات نساجی را  تشکیل می‌دهند. اقلام اصلی صادراتی نساجی عبارت‌اند از: نخ‌های مصنوعی یک‌سره، پارچه‌های پنبه‌ای تاری‌پودی، پارچه‌های گردباف، قالی و کف‌پوش‌ها و پارچه‌های مخمل.


سهم پوشاکی ها از تولید ناخالص داخلی

طی دهه 1990 میلادی نساجی و پوشاک بـزرگ‌‌تـرین صـنعت تـرکیه به ‌شمار می‌رفت. نرخ رشد متوسط سالانه این صنعت به میزان 2/12 درصد، بیش از دو برابر میانگین رشد اقتصادی کشور (2/5 درصد) در دهه 1990 میلادی بود. در سال 2001 میلادی، صنعت نساجی و پوشاک سهم 5/5 درصد از تولید ناخالص داخلی، 6/22 درصد از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت و 21 درصد از اشتغال صنعتی ترکیه را بر عهده داشت.بر اساس آمار موسسه تامین اجتماعی ترکیه، در سال 2016 میلادی 59 هزار شرکت در صنایع نساجی، پوشاک و چرم ترکیه فعال بودند که شامل 16 هزار شرکت نساجی و 31 هزار شرکت پوشاک می‌ شود. کل تعداد کارکنان در واحدهای رسمی بالغ بر یک میلیون نفر و برای کل واحدهای رسمی و غیررسمی نساجی و پوشاک و چرم حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شود. نظر به اشتغال تقریبا برابر بین واحدهای نساجی و پوشاک رسمی و میزان اشتغال دو تا سه برابری پوشاک نسبت به نساجی، بخش زیاد اشتغال غیررسمی صنایع نساجی و پوشاک شامل واحدهای خرد و کوچک پوشاک می‌شود.بر اساس داده‌های اتاق صنایع استانبول، در سپتامبر سال 2013 میلادی ظرفیت سالانه تولید انواع نخ (پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی)958 هزار تن، انواع پارچه تاری‌پودی56 / 1 میلیارد مترمربع و ظرفیت تولید انواع پارچه‌های تریکو 2/1 میلیون تن بود.
 

راهکارهای حمایتی دولت ترکیه از پوشاکی ها

دولت ترکیه با راهکارهایی همچون اولویت‌دهی به صنایع نساجی و پوشاک به عنوان محور توسعه و تأسیس بانک دولتی برای رشد،تخصیص اعتبارهای مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی دولت، کاهش تدریجی مداخلات مستقیم دولتی در صنعت و افزایش حمایت ها و پشتیبانی‌های مستقیم ، تجهیز مجموعه متنوع و کاملی از سازمان ها و نهادهای پشتیبان و ابزارهای سیاست‌گذاری برای پشتیبانی و حمایت از صنایع نساجی و پوشاک، اخذ کمک‌های مالی و فنی بین المللی مانند اجرای پروژه خوشه مد و نساجی توسط اتحادیه اروپا، تخفیف خاص و قابل‌ملاحظه مالیات ارزش افزوده تولیدات نساجی،آموزش عالی و حرفه‌ای ، تامین نیروی انسانی ماهر، امکان استفاده از طرح‌های مشوق سرمایه‌گذاری در سطوح عمومی و منطقه‌ای ،حجم سرمایه‌گذاری‌های بالا به خصوص در  ایجاد  ظرفیت‌های تـولیـدی قــدرتـمـنـد تـجهـیـز شـده توسط ماشین‌آلات و تجهیزات با آخرین فناوری‌ها با حـمایت از طریق مشوق‌های متـنوع سـرمایه‌گذاری،  سـرمــایـه‌گـذاری مــســتـقـیـم خـارجی، سرمایه ‌گذاری گسترده در جهت تأمین مواد اولیه (پنبه) با کیفیت و قیمت رقابتی، ایجاد مراکز صنعتی و ترویج خوشه‌های صنعتی نساجی و پوشاک و شبکه‌سازی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط و تأمین مالی خوشه‌سازی ، حجم سرمایه‌گذاری‌های بالا  به ویژه در ایجاد ظرفیت‌های تولیدی قدرتمند تجهیز شده توسط ماشین آلات و تجهیزات با آخرین فناوری‌ها، با حمایت از طریق مشوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری،سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری گسترده جهت تامین مواد اولیه با کیفیت و قیمت رقابتی،ترویج خوشه های صنعتی نساجی و پوشاک، انجام سرمایه‌گذاری‌های پشتیبان تولید مساعد برای محیط ‌زیست و گسترش تحقیق و توسعه از واحدهای تولید نساجی حمایت می‌کند؛ همچنین صنایع نساجی و پوشاک از حمایت‌های دفتر تجارت خارجی نخست‌وزیر برای پشتیبانی از تحقیق و توسعه، کمک‌های دولتی برای کاهش هزینه های زیست محیطی، حمایت از تحقیقات بازار، کمک‌های آموزشی، کمک‌های ایجاد اشتغال، پشتیبانی از ایجاد دفاتر خارجی، ثبت اختراع، افزایش بهره وری، پشتیبانی برای طراحی صنعتی و هزینه ثبت علائم تجاری، حمایت از نمایشگاه‌ها و پشتیبانی از تولیدات ترکیه برای تبدیل شدن به برندهای تجاری در بازارهای بین المللی برخوردار می شوند. علاوه بر این، صنایع نساجی می توانند از برنامه های پشتیبانی مؤسساتی مانند خزانه‌داری، دفتر پشتیبانی و توسعه بنگاه‌های کوچک استفاده کنند.

 
استراتژی توسعه صنعتی

وزارت صنعت و تجارت ترکیه در گزارش استراتژی صنعتی جهت عضویت در اتحادیه اروپا بر فرایند بازسازی صنایع نساجی، پوشاک، چرم و محصولات چرمی و تشویق جابه جایی فعالیت‌های کاربر این صنایع از بخش‌های غربی به مناطق کمتر توسعه یافته شرق ترکیه تأکید کرده است. در این شرایط، شهرهای استانبول و ازمیر به مراکز طراحی، مد و تأمین مالی خوشه سازی نساجی و پوشاک در سراسر ترکیه تبدیل می شوند. در این استراتژی سرمایه‌گذاری‌های  مهارت‌های نوآوری، پشتیبان تولید دوستدار محیط زیست، گسترش تحقیق و توسعه، توسعه محصولات و نوسازی و بازسازی واحدها جهت صنایع نساجی و پوشاک درخواست شده است. علاوه بر این، بر سرمایه‌گذاری در تولید محصولات پتروشیمی و پنبه جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی تأکید شده است. نظر به رقابت شدید از طرف چین و کشورهای تولیدکننده ارزان قیمت (شامل هند، ویتنام و بنگلادش) در عرصه صنایع نساجی و پوشاک، ترکیه مزیت نیروی کار ارزان را از دست داده است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •