خانه‌های خالی تبریز متعلق به چه افرادی است؟
  • 1398/04/27 15:30
  • 110666
آناج بررسی می‌کند؛

خانه‌های خالی تبریز متعلق به چه افرادی است؟

بررسی آمار خانه‌های خالی تبریز نشان می‌دهد، درصورت فروش یا اجاره این واحد‌های خالی قیمت فعلی مسکن با کاهش چشمگیری مواجه شود.

گروه اقتصادی آناج؛ آمار خانه‌های خالی کشور طی روز های گذشته حواشی زیادی در مطبوعات به پا کرده است. دولتمردان می‌گویند تعداد خانه‌های خالی شهر تهران به بیش از چند صد هزار عدد می‌رسد که بودجه‌ای چند صد هزار میلیاردی را بلوکه کرده است.

عرضه این خانه‌های خالی هم بازار اجاره‌بها و هم بازار خرید و فروش مسکن را زیر و رو خواهد کرد. این درحالی است که همین مشکل در بازار مسکن تبریز هم وجود دارد. تعداد زیاد خانۀ خالی بلاتکلیف در نقاط مختلف، حتی مرکز شهر تبریز وجود دارد که اگر عرضه شوند بی‌تردید بر قیمت ملک تاثیر گذار است و منجر به کاهش آن می‌شود.

آخرین آمار منتشر شده از تعداد خانه‌های خالی تبریز مربوط به سال 95 است. سرشماری نفوس مسکن طی سال‌های 85 ، 90 و 95 انجام شد که در هر سه بار، آمار مشخصی از تعداد خانه‌های خالی وجود دارد.

سال 85 در استان آذربایجان‌شرقی 34 هزار و 871 خانه خالی وجود داشت و این عدد در سال 90 به 100 هزار و 477 واحد رسید و به عبارت دیگر حدود سه برابر افزایش پیدا کرد.

این آمار در سال 95 به 143 هزار و 627 واحد رسید و پس از آن تا سال 1400 هیچ آمارگیری دیگری انجام نخواهد شد. بررسی روند تعداد خانه‌های خالی استان آذربایجان‌شرقی از سال 85 تا 95 نشان می‌دهد در سال 1400 نیز باید انتظار افزایش خانه‌های خالی را داشته باشیم.

خانه‌های خالی تبریز در دستان چه افرادی است؟

یک جامعه آماری متشکل از مالکان تبریزی دارای خانه خالی در طول سه ماه انتهایی سال گذشته تشکیل شد و با مصاحبه‌ای این نتیجه به دست آمد که مالکان خانه‌های خالی در شهر تبریز به پنج دسته تقسیم می‌شوند که به قرار زیر است:

دارای یک خانه خالی: 15 درصد از اعضای جامعه آماری مورد بررسی به غیر از محل زندگی خود، یک خانه اضافی داشتند که نه راضی به فروش می‌شوند و نه آن را اجاره می‌دهند.

در بیشتر مشاهدات این خانه اضافی متعلق به یکی از اعضای خانواده است و از ترس مستهلک شدن به دست مستاجر نمی‌سپارند، مانند پدری که برای فرزند خود خانه‌ای گرفته تا پس از ازدواج از آن استفاده کند. گاهی مالکان دوست ندارند خانواده غریبه در کنار آنها زندگی کند، در نتیجه ترجیح می‌دهند خانه دوم آنها خالی باشد.

دارای یک تا پنج خانه خالی: از هر 100 نفری که در شهر تبریز خانه خالی برای فروش دارند، هفت مالک بین یک تا پنج خانه هستند و در توجیه عدم عرضه ملک خود در بازار رهن و اجاره، دلایل مختلفی بیان می‌کنند.

تعدادی از این مالکان خانه‌های خالی را برای فرزندان خود در نظر گرفته‌اند و دوست ندارند خانواده دیگری در آن ساکن شوند. درصد بالایی از مالکان این دسته نیز شرایط را برای فروش مناسب نمی‌دانند، در نتیجه فعلا خانه‌ای را عرضه نمی‌کنند. آنها طی ماه‌های گذشته خانه اضافی خریده‌اند تا سرمایه خود را از ترس کاهش پول ملی حفظ کنند و امروز تصمیم برای فروش یا نگهداری ملک نگرفته‌اند، یا فکر می‌کنند مسکن گران‌تر خواهد شد، پس دست نگه داشته‌اند.

دارای 5 تا 10 خانه خالی: 5 درصد از کل جامعه آماری بین 5 تا 10 خانه خالی دارند که راضی به عرضه آن نمی‌شوند، مالکان در این دسته در بیشتر مشاهدات دلال بودند؛ افرادی که املاکی در بهترین مناطق شهر تبریز یا بهترین منطقه در هر محله خریداری کرد‌ه‌اند و برای معامله دست نگه داشته‌اند تا قیمت‌ها تغییر کند.

از میان آنها دلالانی با اهداف بزرگتر هستند، افرادی که با یک هدف خاص ملک خود را نمی‌فروشند. برای مثال دلالی در محله ولیعصر صاحب تمام واحدهای یک ساختمان است ولی آن را نمی‌فروشد، زیرا قرار است مجتمع تجاری نزدیک ساختمان راه‌اندازی شود و روی قیمت واحدها تاثیر می‌گذارد.

دارای بیش از 10 خانه خالی: 3.8 درصد اعضای جامعه آماری مورد بررسی صاحب بیش از 10 خانه خالی در شهر تبریز هستند و آنها را در بازار مسکن عرضه نمی‌کنند. این افراد که از جمله ثروتمندان شهر هستند کمتر راضی به گفت‌وگو شدند ولی مصاحبه با چند نفر از آنها نشان می‌دهد برای عدم عرضه این تعداد ساختمان دلایل مختلفی دارند.

اختلافات داخلی بین چند شریک، یکی از دلایل اصلی برای نفروختن این واحدهاست. در مشاهدات زیادی، ساختمان‌ها با مشارکت چند نفر ساخته شده، ولی شرکا اختلافاتی دارند که سالهاست آنها را از فروش منصرف کرده است.

البته گاهی در پشت پرده خالی ماندن این آپارتمان‌ها حضور دلال‌های بزرگ با اهداف مختلف وجود دارد، به هر حال اغلب این خانه‌ها در حالی به بازار عرضه نمی‌شوند که مشتری دست به نقد دارند و فروش یا اجاره آن‌ها قیمت‌ها در بازار کل محله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر مالکان در این دسته با توجه به شرایط مالی که دارند، نیاز یا اجباری به فروش واحد های خود ندارند و ترجیح می‌دهند در زمان مناسب و و شرایط ایده‌آل این خانه ها را عرضه کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • عباس
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۱۸:۰۸
    ۱۵+۷+۵+۳.۸ میشه تقریبا ۳۱ یعنی چجوری حساب کردین ؟! بقیش چیشد ؟!
    اگه آمار اونایی که ببشترین تعداد خونه ها به اسمشونه رو‌هم در میاوردین بد نمیشد هر چند سخته
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •