رانندگان: توان نوسازی نداریم/ خودروسازان: احتمال گرانی وجود دارد!
  • 1398/04/25 12:32
  • 110621
احوال ناخوش تاکسی‌های فرسوده در تبریز؛

رانندگان: توان نوسازی نداریم/ خودروسازان: احتمال گرانی وجود دارد!

رانندگان تاکسی‌های فرسوده در تبریز از عدم توانشان برای خرید و بازپرداخت اقساط خودروهای نو گله‌مندند.

گروه اجتماعی آناج؛ این روزها و در وضعیت اقتصادی فعلی کشور، حمل‌ونقل عمومی توان خود را با چنگ و دندان حفظ کرده است، چه اتوبوسش که سر کرایه هر روز بین فرمانداری، شهرداری، راننده و مسافر حرف و حدیث دارد و چه مترو که هر وجب تونلش با میلیاردها تومان هزینه حفر می‌شود و به ثمر می‌رسد.

حالا تاکسی‌ها نفسشان به شماره افتاده و عمرشان روی اتوبوس‌ها را سفید کرده است. طرح نوسازی تاکسی‌های شهر که سال‌ها با افت‌وخیز تسهیلات و هزینه‌ها همراه بود، حالا با جهش قیمت خودروهای داخلی، عدم توان خودروسازان و نبود نقدینگی راننده‌ها به گره کور تبدیل شده است تا چرخ یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های حمل و نقل شهری، پنچر شود.

هزینه‌های سرسام آور و سکوت رانندگان

وقتی تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان خودروی تک‌سرنشین به رکن اصلی حمل و نقل شهر تبدیل می شوند، دیگر نه اتوبوس می‌ماند و نه مترو و تاکسی!راننده‌ها در قوت لایموت روزشان و قطعات فرسوده تاکسی‌هایشان مانده‌اند، خرید تاکسی نو، پیشکش! حالا که در اوج آشفتگی بازار خودرو و جیب خالی راننده‌ها، طرح نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی کشور رونمایی می‌شود، باید انتظار تشکیل صف ثبت‌نام تاکسی را داشت؟

بیش از یک ماه از آغاز مرحله اول نوسازی تاکسی‌های شهری در کشور می گذرد. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی شهرداری تبریز گفته است که به علت در نظر نگرفتن تسهیلات، رانندگان استقبال مناسبی از این طرح نکرده‌اند.

 سه هزار تاکسی فرسوده در تبریز

جلالی رئیس سابق سازمان تاکسیرانی تبریز، عدم استقبال مناسب را این‌گونه توصیف می‌کند:« رانندگان تاکسی‌ها هر روز چیزی حدود 50 یا 60 هزار تومان درآمد دارند و هرماه نیز 570 هزار تومان قسط همان وام را می‌دهند پس اعتراض‌شان حق است و ما نیز قبول داریم.»

سقف کارکرد یک تاکسی را 10سال اعلام کرده‌اند و بیش از آن به معنای فرسودگی و آلایندگی است. در شهر تبریز حدود هشت هزار دستگاه تاکسی زردرنگ تردد می‌کند که دو هزار و 800 دستگاه تاکسی فرسوده است و باید از سیستم تاکسی‌رانی خارج شود؛ یعنی امسال باید تاکسی‌های متولد 88 و قبل از آن راهی اسقاطی ها شوند.

تا همین 1.5 سال قبل اوضاع بد نبود و تاکسی‌های پیر تعویض می‌شدند. در همان زمان، نرخ فرسودگی ناوگان شهر 20 درصد اعلام شده بود که امروز به 35 درصد رسیده است.

قیمت‌های نجومی تاکسی نو!/ رانندگان: پول نداریم

در مـراحـل قـبلی نـوسـازی نـاوگان، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود. در طرح قبلی 20 میلیون تسهیلات با سود 16 درصد در اختیار رانندگان قرار می‌گرفت. پنج میلیون تومان هم برای لاشه پرداخت می‌شد و راننده با هشت میلیون تومان نقد می‌توانست خودرو را تحویل بگیرد.

امروز اما شرایط تغییر کرده؛ یعنی تسهیلات و نرخ اقساط همان است، اما طرح را نقدی کرده و سمند را 78 میلیون تومان و پژو را 66 میلیون تومان قیمت زده‌اند. به عبارت دیگر، راننده‌ها برای خرید تاکسی نو باید حدود 40 تا 50 میلیون تومان پول نقد بپردازند و اقساط تسهیلات را نیز ماهیانه به بانک مسترد کنند.

دو دو تای راننده‌ها با هم نمی‌خواند. قیمت تعویض روغن، شارژ گاز کولر، بیمه شخص ثالث، قطعات رنگارنگ و سایر هزینه‌های ماشین سـر به فلک گذاشته است. در این شرایط چه کسی می‌تواند برای خرید تاکسی نو، پس‌انداز داشته باشد؟

اما این روزها زمزمه‌های دیگری نیز شنیده می‌شود تا راننده‌ها آب پاکی را روی دست خود بریزند: «حدود یک ماه است که هیچ پیش‌فاکتوری صادر نشده،  چون خودروساز منتظر افزایش نرخ خودرو است و می‌خواهد سمند را 99 میلیون تومان به راننده تاکسی بفروشد! مـسـئـولان ایـران خودرو گـفته‌ا‌ند، نمی‌توانند خودرویی بدهند؛ چون تولید ندارند. شاید انجام تعهداتشان به دو هزار خودرو هم نرسد!»

چالش رانندگی و کسب در آمد!

این یک واقعیت است که تاکسی‌های گردشی از نظر عمر و کیفیت برای کلان‌شهر تبریز مناسب نیستند و باید تعویض شوند؛ اما تسهیلاتی که برای نوسازی در نظر گرفته شده در شرایط اقتصادی فعلی پاسخ‌گوی نیاز راننده‌ها نیست.

رقابت بین تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های زرد رنگ هم که واقعیتی دیگر است و اینترنتی‌ها مسابقه را حتی از مترو و اتوبوس هم برده‌اند. در چنین شرایطی رانندگان تاکسی در خطوط ویژه و گردشی، وضعیت اقتصادی مناسبی حتی برای رفع نیاز روزمره خود ندارند.

اگر دولت می‌خواهد چرخ حمل و نقل عمومی بچرخد باید تسهیلات بدون بهره به راننده‌ها بدهد یا بخشی از بودجه حمل‌ و نقل عمومی را به نوسازی ناوگان تاکسی اختصاص دهد.

اقدام مشترک شورا و شهرداری برای بازسازی داخلی و حل مشکل لاستیک تاکسی‌ها هم فقط در حد یک تسکین بود و برای حل مشکل باید چاره‌ای اندیشید.

گزارش: لیلی خطیبی

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •