قطار تبریز_مشهد در ایستگاه مجلس/ سنگ سیاسیون به سمت مسافران بهشت
  • 1398/04/25 08:57
  • 110611
آناج بررسی می‌کند؛

قطار تبریز_مشهد در ایستگاه مجلس/ سنگ سیاسیون به سمت مسافران بهشت

سهل‌انگاری در برخی امور که پیش‌تر هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود باعث شد تا این حادثه به وقوع بپیوندند.

گروه سیاسی آناج؛ پنجم آذرماه سال 1395 در تقویم آذربایجان روز سیاهی است، برخوردقطار مسافری سمنان_مشهد به قطار مسافری دیگری که حامل زائران رضوی تبریزی بود، صحنه‌های هولناکی از دود و آتش را در این روز ثبت کرد.
حدود سه سال دلخراش ریل‌های سرد و برخورد قطارهای مسافری در محور سمنان–دامغان در حوالی «ایستگاه هفتخوان» گذشته و هنوز سرانجام پرونده این سانحه مشخص نشده است.
در این حادثه که در ساعت هفت و 22 دقیقه صبح روز جمعه، پنجم آذر 1395 به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند.
گفته می‌شود در این حادثه، 47 نفر کشته و 103 نفر نیز مصدوم شده‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان درباره پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد، با بیان اینکه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی به این پرونده است، گفت: پرونده از استان سمنان خارج شده است.

پرونده در دادسرای تهران
حیدر آسیابی اظهار کرد: آخر اسفند همان سال (1395) بود که پرونده حادثه قطار تبریز- مشهد را با عنوان «عدم صلاحیت» به تهران فرستادیم.

باگذشت چند سال از این فاجعه نه تنها مقصران حادثه شناسایی نشدند حتی گزارش جامع و کاملی از این حادثه منتشر نشد. سید محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون ولایی مجلس، از جمع آوری امضا برای قرائت هرچه سریعتر گزارش جامع «حادثه برخورد قطار در مسیر تبریز - مشهد» در مجلس خبر داد.

وی تاکید کرد: گزارش جامعه برخورد  قطار تبریز - مشهد باید در مجلس قرائت شود چرا که نزدیک به دو سال از این حادثه می‌گذرد اما هنوز از گزارش جامع این حادثه به مجلس خبری نیست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: پس از جمع آوری این امضا، نامه درخواست قرائت گزارش حادثه برخورد قطار تبریز-  مشهد به هیئت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا قرائت این گزارش در اولویت کار مجلس قرار گیرد.

خارج کردن حادثه قطار از مسیر رسیدگی

 محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز نیز با اشاره به گزارش نهایی بررسی «سانحه قطار تبریز - مشهد» که ۵ آذر ۹۵ در سمنان رخ داد گفت: موضوع برخورد دو قطار تبریز - مشهد یک بحث کارشناسی و فنی است که البته برخی تلاش کردند این مسئله را سیاسی جلوه داده تا از مسیر پیگیری‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه برخورد دو قطار تبریز - مشهد سیاسی نبود، تصریح کرد: سهل‌انگاری در برخی امور که پیش‌تر هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود باعث شد تا این حادثه به وقوع بپیوندند لذا نظر ما در آن زمان هم این بود که باید با تمام عواملی که منجر به بروز چنین حادثه‌ای شدند و تقریبا جان بیش از ۴۰ نفر را گرفتند برخورد شود.
سعیدی اظهار داشت: متاسفانه در همان روزهای ابتدایی این حادثه با دو نفر از سوزن‌بان‌ها برخورد شد که البته باید گفت این افراد مقصر اصلی نبوده‌اند و مقصر اصلی مقامات بالاتر بودند و هیچ برخوردی با آنها نشد و متاسفانه همکاران ما هم به استیضاح آخوندی رای ندادند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به بررسی این حادثه در کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران هم در پیگیری این پرونده قصور کرده و پیگیری لازم را نداشته و گزارش این حادثه را آماده نکرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته مجددا می‌گویم که از همان ابتدا در مجلس برخی تلاش می‌کردند که استیضاح آخوندی را پیرو این حادثه سیاسی جلوه داده و مانع سایر رسیدگی های فنی و کارشناسی شوند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تصریح کرد: توقع این است که کمیسیون عمران مجلس به سرعت به این مسئله ورود پیدا کرده و نتیجه گزارش خود را در اختیار افکار عمومی قرار دهد چرا که در این مسئله بسیار تاخیر شده است و نتیجه کار معلوم نیست.

وقتی معاون فدای رئیس می شود

 آنچه بعد از حادثه قطار تبریز-مشهد در بین منتقدان نمود بیشتری داشت، مطالبه استعفاء وزیر راه و شهرسازی بود اما در نهایت آخوندی به عذرخواهی اکتفاء کرد و مدیرعامل راه‌‌آهن کشور به جای او استعفاء داد تا آلام مردم تسکین یابد.

البته تعدادی از نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب حامی دولت طرحی را امضاء کردند تا وزیر راه و شهرسازی را به استیضاح بکشند اما گویا نماینده‌‌های حامی دولت نقشه دیگری برای امضاء خود داشتند. برخی از نمایندگان سهم‌‌شان را از وزارت راه گرفتند و به یک‌‌باره از منتقد تبدیل به حامی آخوندی شدند.

وزیر راه و شهرسازی علی‌‌رغم اثبات تقصیراتش باز هم در دولت یازدهم وزیر ماند و در دولت دوازدهم نیز به عنوان وزیر انتخاب شد، حال چند می‌‌گذرد و با وجود وعده‌‌های مکرر مسببان حادثه مجازات نشده‌‌اند و دادگاهی برای بررسی پرونده تشکیل نیافته است

یک مجلس، یک قطار، موضوعی در پرده ابهام

احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج به مسکوت ماندن پرونده قطار تبریز-مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: واقعا جای تاسف است که موضوعی با این اهمیت که جان و روح مردم آذربایجان را آزرده، به علت منافع سیاسی برخی افراد از جریان بیافتد. در اوایل مجلس دهم این حادثه روی داد، امروز که به اواخر مجلس میرسیم هنوز تکلیف پرونده نامشخص باقی مانده است.

وی اظهار داشت: انتظار از کارگزاران دولت این بود که مقصران خون مردم را معرفی و با آنان برخورد کند. اما دست‌هایی پشت‌پرده وجود دارد که نمی گذارد این پرونده به سرانجام برسد. حتی قبل از فوت آقای هاشمی رفسنجانی اصلا امکان نداشت که وزیرراه وقت را به مجلس بیاوریم. آخوندی وزیر نبود بلکه نماد جریان نئولیبرال بود که تحت حمایت هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری قرار داشت.

شرح حادثه
قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ  مشهد قبل از ایستگاه هفت‌خوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت می‌کند.

قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ  مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره می‌شود. نهایتاً دستور حرکت در بلاک‌های قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ  مشهد اعلام می‌شود.

این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپه‌های مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگن‌های انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابل‌کنترل می‌شود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هم‌وطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

 

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •