سهم تبریز از هبه‌ی پانزده روزه برای چینی‌ها/ روادیدِ رایگان به‌کام اصفهان
  • 1398/04/23 15:47
  • 110586
آناج بررسی ‌می‌کند؛

سهم تبریز از هبه‌ی پانزده روزه برای چینی‌ها/ روادیدِ رایگان به‌کام اصفهان

مصوبه‌ای که قرار است از 25 تیر به اجرا گذاشته شود، می گوید گردشگران چینی از این پس میتوانند بدون دریافت روادید وارد ایران شده و به مدت 15 روز در این کشور بمانند.

گروه اجتماعی آناج؛ ایران درهایش را بیش از پیش به روی ولخرج‌ترین گردشگران دنیا می‌گشاید. به عبارتی، ایران برای جذب چینی‌ها هدیه‌ای به نام سفر پانزده روزه بدون روادید تدارک دیده است.

در همین راستا دوره‌هایی هم برای میزبانی بهتر گردشگران مهم جهان طراحی شده که به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، خوب است تبریز هم به عنوان شهری که مقصد فوق العاده جذابی برای چینی ها است، به جرگه آموزش و میزبانی بهینه بپیوندد.

پیش از خواندن این مطلب به این سوال به ظاهر ساده اما کمی پیچیده پاسخ دهید! «اگر قرار باشد میزبان مهمانانی با ذائقه و سلیقه ای متفاوت با دیگر مهمانانتان باشید و برایتان اهمیت داشته باشد تا حد ممکن انتظاراتشان را برآورده کرده و آنها را راضی از سبک میزبانی تان راهی خانه شان کرده و به بازگشت دوباره شان هم امیدوار باشید، چه می کنید؟»

هر کدام از ما برای این سوال پاسخی داریم. اما در حال حاضر مهم ترین پاسخ، مطلبی است که مسئولان، فعالان و حتی علاقه مندان به حوزه گردشگری کشورمان برای این سوال در نظر گرفته اند. سوالی که در پی مصوبه‌ی حذف روادید برای ورود گردشگران چینی به ایران که طی روزهای اخیر از سوی دولت تصویب شده، شکل گرفته است.

بدون تردید مصوبه دولت ضمن اینکه میتواند پتانسیل های بسیار خوبی را در حوزه صنعت گردشگری کشورمان ایجاد کند، به دلیل اینکه با گردشگرانی متفاوت تر با گردشگران سایر کشورها روبه رو هستیم، می‌تواند از حساسیت نسبتا بالایی هم برخوردار باشد. بنابراین برنامه ریزی برای استفاده از این فرصت که قطعا در هنگام آغاز می تواند اثر منفی یا مثبتی بر توجهِ جلب شده گردشگران چینی بگذارد، به اندازه تصویب این قانون، حائز توجه و اهمیت است. مصوبه‌ای که قرار است از 25 تیر به اجرا گذاشته شود، می گوید گردشگران چینی از این پس میتوانند بدون دریافت روادید وارد ایران شده و به مدت 15 روز در این کشور بمانند.

مصوبه‌ی دولت درحالی انجام خواهد شد که سالانه بیش از 200 میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف جهان سفر می کنند و تعداد اندکی از آنها راهی ایران می شوند، درحالی که اشتراکات فرهنگی موجود میان مردم ایران و چین در برخی زمینه ها قادر است ایران را به یکی از مقاصد قابل توجه گردشگری برای چینی های سخت گیر و مشکل پسند تبدیل کرده و آنها را برای تماشا و شناخت جاذبه‌های گردشگری بسیار به اینجا بکشاند.

بررسی دستاوردهای مهم تصویب این قانون مجال دیگری می طلبد و حالا قصد آن داریم که بدانیم برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با موضوع جذب گردشگران چینی که در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و از اول مرداد آغاز می شود، به دنبال چیست و قرار است به چه نحوی به جز پایتخت در سایر استا نها و شهرهای گردشگرپذیر کشور اجرا شود.

آذربایجان و جذابیت های خاص‌ برای چینی‌ها 

مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری درباره اجرای این طرح و ضرورت توجه به تبریز به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور به خبرنگار «آناج» می گوید: «تا پیش از این، هیچ طرح جامع و دقیقی در حوزه جذب گردشگران چینی و آمادگی برای میزبانی از آنها وجود نداشت و چند موسسه به صورت محدود فعالیت هایی در این زمینه داشتند و به صورت پراکنده اقداماتی در این خصوص انجام می شد.

زاهد شفیعی می‌افزاید: اینک با تصویب این طرح، قصد داریم فعالیتی جدی در این زمینه انجام دهیم. در این طرح تاکید زیادی بر توجه به استان هایی همچون استان اصفهان، فارس و شهرهایی که از مقاصد اصلی گردشگری در کشور محسوب می شوند، وجود دارد. طرح بازاریابی که معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی آن را طراحی کرده، بر تقسیم بندی و اولویت بندی استان ها در حوزه آماده سازی و زمینه سازی برای جذب گردشگران تاکید دارد.

وی خاطرنشان می‌سازد: این آمادگی باید در استان آذربایجان شرقی هم که از مقاصد فوق العاده محبوب و جذاب برای چینی هاست، فراهم شود. ضمن اینکه در این طرح کیفی سازی در حوزه محتوای آموزشی، انتخاب اساتید، تدریس با کیفیت و موسساتی که دارای این شایستگی هستند، به عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده است. بنابراین هر موسسه ای که آمادگی مشارکت در این طرح را داشته باشد می تواند از این فرصتِ مهیا شده استفاده کند. »

ذائقه و علائق چینی‌ها را بشناسیم

به گفته زاهد شفیعی، این طرح حاصل مذاکرات مفصل تیم آموزشی اداره کل آموزش سازمان میراث فرهنگی کشور با کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری است و تلاش دارد بستر فعالیت را برای فعالان حوزه گردشگری چین فراهم کند. ضمن اینکه در این طرح علایق چینی ها در حوزه های مختلف مانند غذا، ذائقه گردشگری، خرید، اولویت بندی نیازهای گردشگران چینی، شناخت فرهنگ آنها و اموری از این دست مورد توجه قرار می گیرد تا بتوانیم خودمان را با بازار گردشگری این کشور هم خوان کرده و مطابق با تغییراتی که در استراتژی بازاریابی صنعت گردشگری کشورمان در حال وقوع است، همراه شویم.

او بیان می کند: «بدون شک این طرح باید با مشارکت کسانی اجرا شود که در این زمینه احساس نیاز کرده یا ذی نفعانی که در حوزه تاسیسات گردشگری فعالی دارند. سرفصل های این طرح می تواند با آموزش و تربیت باکیفیت نیروی انسانی متخصص در راستای سیاست کلان کشور در زمینه گردشگری قدم بردارد.»

در سال‌های گذشته اصفهان، شیراز و مشهد مقاصد اصلی گردشگری ایران برای گردشگران خارجی بوده است و تبریز با وجود پتانسیل‌های بالایی چون بازار سرپوشیده سنتی، نتوانسته است خود را در میان این شهرها جای دهد. عموم گردشگرانی که در آمارهای اعلامی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان گردشگر خارجی به آن‌ها اشاره می‌شود، اتباع جمهوری آذربایجان هستند که به‌جهت قطع ارتباط زمینی بین خاک سرزمینی اصلی‌شان با جمهوری خودمختار قره‌باغ، با ورود به خاک ایران و گذر از جاده مرزی کنار رود ارس، تنها چند ساعتی مهمان ایران و استان ما هستند. حال باید دید مسئولان استان و فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری، از این امکان قانونی که دولت فراهم کرده است، خواهند توانست در جهت رونق گردشگری استفاده کنند یا همچون گذشته تبریز از این قافله جا خواهد ماند.

انتهای پیام/

گزارش از: سیدمسعود رضوی

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • یولدان کئچن
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۲۹
    فرض کنید همین بازار بزرگ تبریز مثلا تو واصفهان یا شیراز بود یعنی واقعا وجدانا الان شرایط تبلیغ و جذب گردشگر همینطوری بود که الان در تبریز هست؟! نمونه ها زیاد هست مثل مقبره الشعرا، موزه آذربایجان... افسوس...
    0 + 0 -
  • وحید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۱:۰۷
    باتشکر از مطلب دلسوزانه که واقعا تبریز و آذربایجان در این زمینه مانند سایر زمینه ها مظلوم واقع شده است.قطارهای گردشگری از اروپا آمده و از کنار تبریز رد می شوند ولی حتی یک ساعت هم برنامه ای برای دیدن تبریزی که بیشترین آثار فرهنگی و توریستی را دارد، گنجانده نمی شود..در بازار تبریز 7-8 سال قبل بود که به عنوان راهنما حدود تور 30 نفری را راهنمایی می کردم که یکی از آلمانیها از من پرسید که می خواهم یک فرش بخرم و بنده هم گفتم که الان تا ده دقیقه دیگر به مرکز فروش فرش جهان(مظفریه) می رسیم.رسیدیم و گفتم که کمک تان می کنم تا هر فرشی که دوست دارید بخرید.بعد از چند لحظه وی و دوستش به یک کتاب نگاه کردندوتورقی نمودند و به بنده اطلاع دادند که دیگر فرش نخواهند خرید و من خیلی ناراحت شدم و علت را پرسیدم و گفتند که فرش را از اصفهان خواهند خرید و دوباره گفتم چرا؟ جواب دادند که فرشهای اصفهان هم ارزان هستند و هم مرغوب!!!من که اعصابم بهم ریخته بود آن کتاب لعنتی را از ایشان گرفته و بررسی نمودم، دیدم در آن کتاب که توسط رایزنی ایران در آلمان با پول من وتو چاپ شده از کل استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان تنها 8 صفحه توضیح داده شده و مطلبی هم از فرش تبریز هم نوشته نشده ولی تنها از استان اصفهان 32 صفحه معرفی نوشته شده بود و در قسمت فرش هم اینگونه توضیح داده شده بود: بهترین و اعلی ترین فرشهای ایران زمین در اصفهان بافته می شود که هم مرغوب است و هم ارزان!!!! حال با این وضع و با توجه به بیماری مدیران بلند پایه آستان آذربایجان شرقی و تبریز که از ترس میزشان به هر خفت و خواری تن می دهند می توان امیدوار بود؟؟در ضمن جمهوری خود مختار قره باغ نداریم...مناطق اشغالی قره باغ داریم لطفا به اشغال سرزمین مسلمانان شرعیت نبخشید از شما بعید است . خواهشمندم اصلاح فرمایید...
    1 + 0 -
نظر شما
  • 2
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •