عفتِ زنانی که قربانی پول میشود/ دوراهی شغل و حیا
  • 1398/04/18 15:17
  • 110468
آناج بررسی میکند؛

عفتِ زنانی که قربانی پول میشود/ دوراهی شغل و حیا

دختران و زنان جویای کار به اجبار یا به خواست خود ساعتی را صرف آرایش ظاهری کرده و هنگام معرفی خود به شخص مسئول، تمام تلاششان را برای نشان دادن روابط عمومی بالا بکار میبندند.

گروه فرهنگی آناج؛ این روزهایی که همه در تب و تاب هفته عفاف و حجابند، گریزی بر واقعیت های اجتماعی یک شهر که تا چندی پیش همه از مردان عاشورایی و غیرتش می شناختند، خالی از لطف نیست. زنان و دختران جسور این شهر که با وضعیت اقتصادی پیش آمده به بهانه استقلال مالی و اجتماعی، عفتشان نشانه می رود و نظارتی بر مشاغل آزاد و خصوصی مشاهده نمی‌شود.

اگر سری به نیازمندی های شغلی روزنامه های تبریز بزنیم آگهی هایی با مضمون «به یک خانم با روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته نیازمندیم»، «به چند خانم آشنا و مسلط به کار فروشندگی نیار داریم»، «آگهی استخدام فروشنده با اضافه‌ حقوق برای شرایط ویژه فروشگاه» و «به چند خانم فروشنده با ظاهری آراسته برای کار در یک فروشگاه معتبر نیازمندیم» دیده میشود که نشانگر همان نگرش ابزاری نسبت به زنان بوده است.

دغدغه هایی از جنس پول!

دختران و زنان جویای کار به اجبار یا به خواست خود ساعتی را صرف آرایش ظاهری خود کرده و هنگام معرفی خود به شخص مسئول، تمام تلاششان را برای نشان دادن روابط عمومی بالا به خرج میدهند و در واقع نه به عنوان نیروی کار، بلکه تنها با هدف جلب توجه و جذب مشتری استخدام میشوند. استخدامی که گاه با اجبار کارفرما بر تغییر ظاهر و برخورد ملایم با مشتری ها همراه است. این ها همان دغدغه هایی است که زنان شاغل و یا دختران جویای کار ما با آن مواجهند.

معیارهای عجیب و غریب استخدام

برای تکمیل گزارش سری به بنگاه های استخدامی و کاریابی ها میزنیم، خانم جبارزاده، مدیر یکی از کاریابی های تبریزدر گفتگو با خبرنگار آناج در خصوص معیار های انتخاب شغلی می گوید: تقریبا 15 سال است که کاریابی دارم، قبلا معیار های مدیران برای انتخاب پرسنل تخصص بود ولی اکنون معیارها ظاهر زیبا و لباس ها و برخورد های انچنانی است.

وی در ادامه می گوید: برخی‌ها که دنبال کار می آیند و معرفی می کنیم، بعد از چند روز با گلایه از مدیران شرکت ها به دفتر مراجعه می کنند، برخی‌ها به خاطر حفظ آبرویشان فقط ناراحتیشان به گلایه به ما ختم می شود ولی برخی شکایت می کنند که متاسفانه در این خصوص رسیدگی قانونی خوبی نمی شود و برخی دیگر به خاطر نیازهای مالی یا هر دلیلی تن به خواسته های کارفرما می دهند.

دوراهی پول و حیا!

سو استفاده ابزاری از زن در محیط‌های کاری، نوعی تهاجم فرهنگی مدرنی است که به خودی خود شرایط خاصی فراهم کرده است. برخی از بانوان در محیط هایی حضور می‌یابند که در گذشته سابقه‌ای نداشته و اجبارا برای موفقیت و جلب اعتماد و توجه بیشتر، میان حیا و پول یکی را انتخاب می‌کنند. در اینجا ضمن احترام به تمام زنان شاغل که گوهر حیای خود را به هیچ چیز دیگر نمی فروشند به ذکر مشکلات برخی از این شغل ها میپردازیم؛

یکی از زنان فروشنده روسری در خیابان جهاد در خصوص شغلش می گوید: همسرم سه سال است که به خاطر اختلاف با کارفرما اخراج شده و راننده تاکسی است و به خاطر عدم تامین مخارج زندگی خودم هم مجبور به کار کردن هستم ولی هیچوقت انتظار نداشتم چنین بازار کاری پیش رویم باشد.

وی در ادامه می گوید: 900 هزار تومان حقوق میگیرم از ساعت 10 صبح تا 10 شب سر پا هستم و مجبورم با همه مشتریان حرف بزنم و بخندم و شوخی کنم تا مشتری جذب کنم. از پایین بودن حقوقش اعتراض می کند و به مغازه روبرویی اشاره می کند و می گوید: اینجا همه آدمها بر حسب تیپ و هیکلشان حقوق می گیرند، قد و وزن و بینی عمل شده و لبخند های جذاب و.. همه دخیلند، برخی فروشنده ها هم مانکنی می کنند هم فروشندگی، البته نا گفته نماند، تن صدا و خنده از همه بشتر ملاک مقبولیت فروشندگی است.

حقوقی که خرج آرایشگاه می‌شود

خانم دیگری در پاساژ میلاد نور ولیعصر نیز در این خصوص می گوید: ما بعد از چند مرحله مصاحبه برای این کار انتخاب شده ایم، باید در طول روز در برابر مشتری چهره بشاش و شادی داشته باشم که اگر غیر این باشد کارفرما سر ماه عذرمان را می خواهد. البته این چندرغاز حقوقی که می دهند نصفش خرج آرایشگاه و باشگاه ورزشی و لوازم آرایش و این چیزها می‌شود که بدن افت نکند و توی چشم باشیم.

این خانم در ادامه می گوید: گاهی برخی از مشتریان پیشنهاد های کریهی می دهند، اوایل با آنها برخورد می کردم ولی چند بار با گلایه مشتریان به کارفرما، مجبور شدم با ملایمت رفتار کنم که این موضوع واقعا برایم آزار دهنده است.

شکستن قبح ارتباط صمیمانه با مشتری

خانم پاشایی، یکی از بازاریابان تلفنی در خصوص سختی های شغل خود می گوید: در دنیای امروز بازاریابی به عنوان یک فن و علم تلقی شده و کم نیستند شرکت های خصوصی که برای فروش هرچه بیشتر خود فقط خانم استخدام میکنند که از شرایط استخدامشان روابط عمومی بالاست. زنانی که برای فروش هرچه بیشتر و گرفتن پورسانت بالا مجبورند ظرافت بیشتری در کلام خود به خرج دهند و گاه ساعتها با مشتریان خود برای راضی کردن آنها به خرید صحبت کنند. صحبت هایی که در موارد بسیار باب دوستی و آشنایی بیشتر را فراهم کرده و قبح ارتباط صمیمانه با مشتری در آن معنایی ندارد.

وی در ادامه می گوید: شغل ما نوعی تجارت مجازی است که مشتری شاید فقط در مراحل عقد قرارداد با ما ملاقات کند ولی ما موظفیم در ارتباط تلفنی به هر نحوی شده مشتری را مجاب به خرید کنیم و گاها کار فرما ها برای ما توصیه میکنند که با عشوه صحبت کنیم.

استخدام به شرط کشف حجاب!

یکی از بانوان جویای کار نیز در خصوص وضعیت محیط های کاری می گوید: از اگهی های دیوار چند گزینه شغلی پیدا کردم ولی بعد از مراجعه، مریر شرکت نیمه دولتی به صراحت اعلام کرد که من به دنبال کسی هستم که مشتری جذب کنم نه اینکه با چادر پشت میز بنشیند و مشتری های مرا هم بپراند؛ فقط اینها نبودگاها حتی فرم هم برای پر کردن نمیدهند.وی همچنین می گوید: گاها با پیشنهاد بی شرمانه مدیر عامل و صاحب کار مبنی بر لزوم کشف حجاب و دعوت به شیک پوشی هایی با مزه لباس های چسبان میشویم و این مسائل شاید برای برخی قابل تحمل باشد ولی برای کسانی که هنوز هم اخلاق و انسانیت برایشان مهم است، دیدن چنین صحنه هایی بسیار آزار دهنده باشد. جالب است که اغلب کارفرماها مشتاق ارتباط های کلامی بی پروا هستند که با هم مراوده کنند.

قربانیِ قداست

روح الله رشیدی کارشناس مسائل اجتماعی در این خصوص با بیان اینکه زنان عفیف و نجیب در وضعیت اجتماعی پیش‌آمده در جایگاه مناسبی حضور ندارد، گفت: تحول زن بعد از انقلاب اسلامی بر پایه انقلاب انسانی بود ولی متاسفانه تا کنون در عرصه اجتماعی نتوانستیم تحول درونی و خیزش زنان به انتخاب حجاب را نشان دهیم.

این فعال فرهنگی در ادامه افزود: در جامعه کنونی با خصوصی شدن شرکت ها و برخی مجموعه های فرهنگی، نگاه مردم به زن، کالایی شده و با  روندی که پیش میرود و هیچکسی جلودار این آسیب نیست، قداست زن را تخریب میکنیم.

رشیدی همچنین به آسیب های روحی و روانی در مورد کارهای دور از شان زنان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: وقتی زنی به خاطر مساعل مالی در موقعیت شغلی نامناسبی قرار میگرد و مجبور به تن دادن به درخواست های کارفرماهاست، از لحاظ روحی و روانی اسیب میبیند.

وی گفت: در ایام قدیم، حجاب نشانه ایثار و مردم داری بود ولی اکنون حجاب در روند اداری، معنای چندان مناسبی به خود نمیگیرد.

شغال‌های طمع کار

مشکلاتی که برای یک خانم شاغل در طول روز با آن مواجه هست، شاید صدمات جبران ناپذیری از لحاظ روحی متحمل شود. زن که در بدو خلقتش به ظرافت و قداستش پرداخت شده ولی در دنیای شغلی که پر از شغال های طمع کار هستند، باید بیش از پیش احتیاط کرد تا خدایی ناکرده بین پیشنهادهای آنچنانی و وعده های مالی، بین حیا و پول، پول را انتخاب نکند.

بهانه حضور در عرصه فعالیت های اجتماعی جهت تداوم مسئولیت ها نباید باعث انحطاط شأن و منزلت انسانی زنان گردد و بی بندوباری و فساد اخلاقی را دامن زند و باعث فروپاشی نظام خانواده ها گردد. ایجاد فضای ناامن اشتغال و زوال اخلاقی برای زنان و دختران در حوزه اشتغال علاوه بر آسیب‌های فردی برای آنها، جامعه را نیز با چالش مواجه می‌سازد. این معضل سبب ارائه الگوهای نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگی فکری و رفتارهای ضد فرهنگی را به دنبال دارد و در نهایت موجب تسری آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ فاسد اشتغال می‌شود. کاش مسئولان امر کمی به فکر فرو روند.

انتهای پیام/

گزارش از: پریسا حق‌پرست

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • آدسیز
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۱:۱۸
    افسوس...
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •