کسب و کار نجومی کنسرت‌ها در تبریز/ ترفندهای بازار سیاه در اینستاگرام
  • 1398/04/15 09:59
  • 110418
آناج گزارش می‌دهد؛

کسب و کار نجومی کنسرت‌ها در تبریز/ ترفندهای بازار سیاه در اینستاگرام

خواننده‌های تهرانی در حالی‌ حضور‌ در شهر‌ تبریز را هر چندماه یک‌بار تمدید می‌کنند که بعضی از آنها در سایر استان‌های کشور‌ اصلا تقاضا ندارند و سالن‌ کنسرت‌ آنها خالی می ماند.

گروه فرهنگی آناج؛ تبریز، شهر مورد علاقه‌ خوانندگان کشور بخصوص تهرانی‌ها برای برگزاری‌ کنسرت‌ است. به بیان دیگر تقاضای زیاد برای شرکت در کنسرت‌‌ها بازار خوبی راه‌انداخته تا خیلی از خوانندگان تهرانی حتی بیشتر از تهران و برج میلاد در تبریز کنسرت برگزار کنند. ازطرفی برگزاری این کنسرت‌ها در تبریز مولد یک بازار سیاه‌ قوی برای فروش بلیت‌‌ و یک بازار میلیونی برای فروش خوراکی‌های قبل از کنسرت به قیمتی چند برابر  است. همه این موارد یک شب کنسرت در شهر تبریز را به بازاری میلیونی برای برگزارکنندگان تبدیل کرده‌است. سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز، سالن هتل لاله‌پارک، پتروشیمی و سالن تالار چیچک محل اصلی کنسرت‌ها در شهر‌ تبریز هستند، البته در گذشته تقریبا همه کنسرت‌ها در سالن پتروشیمی برگزار می‌شد ولی به تازگی مرکز همایش‌های بین‌المللی از بقیه سالن‌ها پیشی گرفته‌است. 
 
گسیل خواننده‌های تهرانی به تبریز

ظرفیت سالن‌های کنسرت در شهر تبریز حدود هزار نفر است که گاهی به واسطه چیدن صندلی اضافه افزایش می‌یابد. قیمت‌ هر صندلی نیز به‌واسطه فاصله از جایگاه بین 45 تا 95 هزار تومان است، اگر به‌صورت متوسط قیمت هر صندلی 70 هزار تومان در نظر گرفته‌ شود تنها هزینه فروش صندلی‌های یک سانس کنسرت حدود 70 میلیون‌ تومان است. در شهر تبریز کمتر کنسرت یک‌سانسی برگزار می‌شود و به طور معمول کنسرت‌ها دست‌کم دوسانس دارند و با استقبال مردم به بیش از چند سانس نیز می‌رسند .تقاضا برای خرید بلیت کنسرت اکثر خواننده‌ها در شهر تبریز زیاد است، ولی افرادی مانند بهنام‌بانی و ماکان بند با بیشترین تقاضا همراه هستند که گاهی کنسرت آنها چند روز پشت‌سرهم تمدید می‌شود.

خواننــــــده‌های جدید‌تری ماننــــــد علیرضا طلیسچی و شهاب مظفری نیز که امسال برای نخستین‌بار به تبریز آمدند با تقاضای باور نکردنی رو‌به‌رو شدند و درنتیجه سانس کنسرت را تمدید کردند. خواننده‌ها و گروه‌های دیگری مانند ماکان‌بند، هوروش‌بند، پازل‌بند و حمید‌هیراد هم به صورت دوره‌ای هر فصل یک مرتبه در تبریز حاضر می‌شوند و همیشه کنسرت‌ آنها دست‌کم برای یک سانس اضافه تمدید می‌شود.خواننده‌های تهرانی در حالی‌ حضور‌ در شهر‌ تبریز را هر چندماه یک‌بار تمدید می‌کنند که بعضی از آنها در سایر استان‌های کشور‌ اصلا تقاضا ندارند و سالن‌ کنسرت‌ آنها خالی می ماند. 
 
سود عجیب بازار سیاه
 
فروش‌ بلیت کنسرت‌ها اغلب از طریق دو سامانه‌ی فعال و مشهور انجام می‌شود. در این دو سایت این امکان وجود دارد که مشتری، صندلی خود را انتخاب کند. ولی زمانی که صفحه‌فروش بلیت کنسرت باز می‌شود، تعدادی از صندلی‌ها بخصوص ردیف اول و دوم غیرقابل خرید هستند، این دو سامانه‌ به مشتری اخطار می‌دهند که صندلی‌ها بفروش رفته‌است، درحالی‌ که حتی اگر بعنوان نخستین‌ نفر به سایت مراجعه کرده‌ باشید‌ باز هم امکان خرید همه صندلی‌ها وجود ندارد. طرفداران یک خواننده پس از اینکه موفق به خرید صندلی‌های جلوی سالن نمی‌شوند یا اصلا بلیت کنسرت به آنها نمی‌رسد، فقط کافی است زیر آخرین پست خواننده در اینستاگرام کامنت بگذارند تا افرادی برای فروش بلیت بازار سیاه به دایرکت آنها پیام بدهند.

در بازار سیاه صندلی‌ها 2 تا 4 برابر قیمت‌ واقعی فروخته می‌شود و حتی امکان خرید صندلی‌های ردیف‌ جلویی نیز وجود دارد. یعنی صندلی‌هایی که امکان خرید آنها از طریق سامانه‌های رسمی وجود ندارد به راحتی در بازار سیاه با قیمتی بالاتر عرضه می‌شوند. برای نمونه امسال بلیت ردیف سوم کنسرت حمید هیراد به قیمت 350 هزار تومان در بازار سیاه معامله شد، بلیت آخرین کنسرت‌ بهنام‌بانی نیز حدود 220 هزار تومان به فروش می‌رسید. فروشندگان بلیت‌ کنسرت در تبریز حالا حتی پیــــج‌های اینستاگرام تشکیل داده‌اند و خیلی راحت بدون محدودیتی برای کار خود تبلیغ می‌کنند، البته تعدادی از این افراد نیز فقط مردم عادی هستند که برای سود یکی دو بلیت می‌خرند و به قیمت بالاتری می‌فروشند. 
 
بازار گران خوراکی‌های کنسرت
 
دو سالن‌ شلوغ ‌کنسرت تبریز در مکانی قراردارند که مغازه‌ای اطراف آنها نیست، در نتیجه ورودی سالن کنسرت فروشگاه‌ موقتی ایجاد می‌شود که خوراکی‌هایی مانند آب‌میوه، کیک و آب معدنی عرضه می‌کنند. کرایه این غرفه‌ها به صورت سانسی است و گاهی شخص فروشنده برای یک سانس کنسرت بیش‌از یک میلیون‌تومان اجاره می‌پردازد و در مقابل برای تامین این اجاره باید اجناس را به قیمتی بالاتر بفروشد. افرادی که برای صندلی کنسرت بین 50 تا 500 هزار تومان هزینه‌ کرده‌اند برای خرید تنقلات جلوی این فروشگاه‌های موقت صف می‌کشند و حاضرند بدون کوچک‌ترین اعتراضی یک آب‌میوه 2 هزار تومانی را به قیمت 5 هزار تومان بخرند. فروشگاه‌های موقت سالن‌های کنسرت‌ آنقدر بازدهی بالایی دارد که برای هر سانس تا 10 نفر در یک 

فروشگاه‌ کار می‌کنند. اگر هزار نفر حاضر در کنسرت فقط هزار‌ عدد آب‌معدنی با قیمت‌ دوبرابر واقعی بخرند، فروشنده‌ حدود یک میلیون و 500 هزار تومان فقط از فروش آب‌معدنی سود می‌برد. درحالی‌ که چیپس، پفک و آب‌میوه نیز فروش بالایی در کنسرت‌های تبریز دارند. ناگفته نماند که موسسات در ‌بلیت کاغذی فروخته شده‌ این عبارت را درج می‌کنند که وارد‌کردن خوراکی به سالن کنسرت ممنوع است! 

انتهای پیام/

گزارش از: سید مسعود رضوی

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • اکبر علیپور
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۳:۰۱
    به نظر من کسانی که آنجا خوراکی را با قیمت گران میفروشند دلیل های قانع کننده بسیاری دارند، برای مثال اجاره بالای غرفه ها، دوری از شهر و کرایه حمل و نقل وسایل خوراکی و انجا مانند سوپرمارکت های داخل شهر نیست و از بسیاری از موارد وسایل بسیار گران تر از سوپر مارکت ها برایشان آب میخرد. لطفا قبل از نوشتن این موضوع هارا لحاظ کنید و سپس دست به قلم شوید👎
    0 + 1 -
  • وحید
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۱۰:۳۶
    وقتی موسیقی اصیل رو به فراموشی سپرده می شود و برای مجوز گرفتن خوانندگان اصیل تبریز و آذربایجان 7 خوان رستم گذاشته می شود، واضح است که برای خوانندگان جلف تهران سرودست شکسته شود..از طرفی وقتی آزادی لجام گریخته هم باشد آن موقع دوست پسرها برای دوستان مونث خود یک میلیون هم خرج می کنند..حال خود ما و دولت ما می گوییم مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی شود(که صد البته بلوف است) چگونه این امر تحقق یابد وقتی خودمان زمینه تهاجم را فراهم می کنیم...آیا در موسیقی اصیل ایرانی و آذربایجانی جلف بازی وجود دارد؟ برای حمل و نقل یک ساز آذربایجانی (قوپوز) مجوز لازم است ولی گیتار که یک ساز غربی است مثل نقل و نبات بر دوش جوان ایرانی بدون هیچ مشکلی حمل می گردد...من الله توفیق
    6 + 0 -
نظر شما
  • 2
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •