امنیتِ محاق در مترو تبریز
  • 1398/03/09 16:25
  • 109927

امنیتِ محاق در مترو تبریز

با اینکه حجم رفت و آمد در مترو تبریز کم است ولی باید به فکر روزی باشیم که در شرایط اضطراری چاره ای برای تمام امور باشد؛ از آتش سوزی گرفته تا امنیت مالی و جانی مسافران.

گروه اجتماعی آناج/ پریسا حق‌پرست؛ این روزها کمتر کسی به کارآیی، کم هزینه بودن، ایمنی و سرعت مترو به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی باور ندارد.

در سال‌های نه‌چندان دور بعضی‌ها مترو و توسعه آن را یک وسیله تجملاتی با بهره‌وری کم توصیف می‌کردند اما این تفکر دوام چندانی نداشت و مردم کم کم با مشاهده‌ی سرعت و هزینه‌ی کمِ حمل و نقل، مترو را پذیرفتند.

ولی اخیرا با آتش سوزی بازار بزرگ تبریز، آژیر خطر مکانهای عمومی به صدا درآمد و مردم با این سوال که "نکند در مترو هم اتفاقی بیافتد و کسی به دادمان نرسد" از ریل قطار شهری فاصله گرفته اند.

مترو بیشتر از سرمایه و هزینه، محتاج امنیت است

این روزها تلاش زیادی برای توسعه مترو و گسترش خط ریلی انجام می شود ولی این وسیله‌ی عمومی، بیش از سرمایه و هزینه، محتاج امنیت و اطمینان خاطری است که باید برای شهروندان حاصل کند.

مترو تبریز فعلا دارای ده ایستگاه فعال است اما مسافران از کمبود امکانات فنی و دوربین های مداربسته رنج می برند. بطور مثال مسافران در ایستگاه شهید بهشتی(منصور) برای رسیدن به ریل باید در روشنایی ناکافی، پله‌های متعددی را طی کرده و به ایستگاه ریلی برسند. ایستگاهی که شاید در طول روز فقط 10 مسافر به خود ببیند. اما از امنیت کافی برخوردار نیست.و شاید در آینده شاهد اتفاقاتی باشد که هیچ کس پیش بینی نکرده است.

 

 

 

این در حالی است که بعد از مطالعات 4 ساله در سال 84  مترو تبریز با تلاش مسئولین و مطالبه مردم، فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 94 گشایش یافت. و در حال حاضر فاز یک و دو خط 1 مترو با مسافت 11 کیلومتر از ائل گلی تا میدان ساعت تبریز در حال استفاده است. به‌رغم تلاش برای اتمام کار و استفاده از حمل و نقل عمومی و نقش انکارناپذیر رفت و آمد، هنوز کسی به فکر امنیت و رویدادهای پیش بینی نشده، نیست و شاید با یک اتفاق کوچک، تمام هزینه های میلیاردی مترو زیر سوال برود.

عدم وجود جزئی ترین وسیله ارتباطی در مترو

ایستگاه های خلوت، بدون حریم، بدون دوربین و مهم تر از همه بدون دسترسی به تلفن همراه برای ارتباط با بیرون از ایستگاه، ظرفیت های دیگر مترو تبریز را به محاق می برد. 

آتش سوزی های احتمالی در درون ایستگاه نیز مسئله ی مهمی است که از نظر یک شهروند، پیش بینی های لازم در مهار و اطفاء حریق ضروری و حیاتی است.

افتتاح به قیمت جان مردم

با وجود وعده مدیر عامل قطار شهری تبریز مبنی بر تکمیل و بهره‌برداری از خطوط جدید مترو تبریز تا پایان سال 98، منتظر افتتاح خطوط جدید از سوی مسئولین هستیم ولی نه به قیمت جان مردم؛ قطعا برای نگهداری و حفظ مترو سالانه هزینه های زیادی می شود اما دلیلی نمی شود تا از برخی حقوق عادی مردم مثل امنیت چشم پوشی کرد و جان مردم سهل شمرده شود.

با اینکه حجم رفت و آمد در مترو تبریز کم است ولی باید به فکر روزی باشیم که در شرایط اضطراری چاره ای برای تمام امور باشد، در حال حاضر، آموزش‌های لازم به شهروندان برای نحوه رفتار در شرایط اضطراری و نجات جانشان داده نشده است، این مسئله در ذات خود می تواند خطرناک باشد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •