ترافیکِ خود کرده‌یِ شهرداری، از طالقانی تا آبرسانی/ چگونه بر شاه‌راه‌هایِ تبریز گره افتاد؟!
  • 1398/03/04 12:25
  • 109841
آناج گزارش می‌دهد؛

ترافیکِ خود کرده‌یِ شهرداری، از طالقانی تا آبرسانی/ چگونه بر شاه‌راه‌هایِ تبریز گره افتاد؟!

خیابان آزادی به عنوان یکی از اصلی ترین مسیر های تبریز در سه، چهار سال گذشته به لطف تصمیمات غیر کارشناسی شده در اجرای پروژه ها روز به روز بر بار ترافیکیش افزوده می شود.

گروه اجتماعی آناج؛ رمضان تبریز وقتی داغ تر می شود که پشت ترافیکش بمانی و اعصابت خورد شود، ترافیکی که بعضا یکی دو ساعت هم طول می کشد. در این شرایط رانندگی با خودروی شخصی یک جور مزیت دارد و نداشتن خودرو چند جور مزیت دیگر. خودت با خودرو شخصیت بگردی راحت می توانی مسیرت را تغییر دهی و اگر سمت مرکز تبریز باشی با کوچه پس کوچه ها خودت را به یکی از کمربندی های جنوبی برسانی و مسیرت را ادامه دهی و به مقصد برسی.

اما مزیت سواری های عمومی چیز دیگریست، علاوه بر اینکه از کلاج ترمز های متوالی خلاص می شوی و کمتر درد پا و کمر و مفاصل میگیری، فرصت چک کردن اخبار و صفحات رو هم در گوشیت داری. گذشته از همه اینها هرجا هم که به ترافیک خیلی سنگین خوردی می توانی کرایه ات را حساب و پیاده شوی و بقیه مسیر را با خط 11 طی کنی.

البته مدتی‌است تغییر مسیر در تبریز برای فرار از ترافیک های اعصاب خورد کن مرکز شهر دیگر توفیر چندانی ندارد. تا دیروز اگر خیابان آزادی به لطف غده های ترافیک زایی که روز به روز در این بلوار ریشه می دوانند و زیاد می شوند، قفل می شد حداقل کمربند میانی و بلوار نیایش بهترین راه در رو از مهلکه بود اما حالا خود نیایش مسیر در رویی می طلبد تا از ترافیک تقاطع ارتش فرار کنی.

راستش همه این ترافیک های سنگین و ملال آور آزادی تبریز که مدتهاست به یک گره کور تبدیل شده از زمانی آغاز شد که کلینیک های پزشکی در نزدیک گلگشت رونق گرفت. به شیخ الرئیسی که چندین مطب را در خود جای داده ولی حتی برای پارک یک خودرو هم جایی ندارد اعتراض شد، مشکل که حل نشد بهاران و دیگر کلینیک های ترافیک زا هم مجوز گرفتند و قد کشیدند. 

در این سالهای اخیر انتقادات زیادی برای حل مشکل ترافیک خیابان آزادی تبریز به خصوص حد فاصل طالقانی تا آبرسان به شهرداری شد و شهرداری هم به غیر از یک طرفه کردن چند خیابان منتهی به آزادی اقدام خاصی نکرده بود تا اینکه اخیرا تصمیم به مسیرگشایی و احداث خیابان جدید گرفت. 

پس از کبکبه و دبدبه زیاد بالاخره شهرداری تبریز اواخر سال 97 خیابان جدید التاسیس خود در ارتش را افتتاح کرد. خیابانی که قرار شد بار ترافیکی خیابان آزادی را بکاهد اما غافل از اینکه خود همین مسیر گره ترافیکی دیگری خواهد شد و باری روی بار سنگین آزادی خواهد گذاشت. 

برخی کارشناسان و رسانه ای های تبریز از همان روزهای ابتدایی، منتقد این مسیرگشایی غیر کارشناسی شدند. حمید شیرازی در صفحه شخصی خود با انتقاد از عملکرد شهرداری تبریز در این مسیر نوشت؛

"شهرداری تبریز بعد از مدتها زحمت کشید و در مرکز شهر و خیابان آزادی مسیرگشایی کرد اما مسیری که باز شده به جای اینکه باری از دوش ترافیکی شهر بردارد خودش عامل اصلی ترافیک شده خیابانی که به تازگی ارتش را به کمربند میانی متصل می کند حالا ترافیک زا ترین نقطه در بلوار آزادی و کمربند میانی شده حال ترافیک در آزادی تا حافظ و در کمربند میانی تا نزدیکی های میدان سجادیه کشیده می شود.

مشخص نیست دوستانی که در شهرداری تصمیم گیرنده اند اعتقادی به کار کارشناسی شده و علمی و اصولی دارند یا نه. یک خیابان دویست متری حالا دو شاه راه اصلی تبریز را در ساعت معمولی هم قفل می کند چه رسد به ساعات پر ترافیک.

پ ن؛ تصاویر مربوط به ساعت10 شب در چهار راه ارتش است که دقایقی را پشت ترافیک ماندیم

پ ن؛ قبل از مسیر گشایی به فکر تقاطع ها و روگذر و پل و زیر گذر باشید بعد مسیر را باز کنید"

 

 تصمیم عجولانه شهرداری تبریز علاوه بر اینکه چراغ های ارتش را چهار زمانه کرده، حالا ترافیک خیابان ارتش و آزادی به هم گره خورده اند. اما کار جایی بیخ پیدا کرد که برای حل مشکل ترافیک بلوار نیایش که همین خیابان جدیدالتاسیس عاملش بود، یک سمت میدان نیایش را شهرداری مسدود کرد تا از ترافیک بکاهد اما تنها اتفاقی که افتاد، انتقال بخشی از ترافیک خود کرده شهرداری به میدان سجادیه بود.

یکی از اصناف میدان سجادیه در این رابطه نظر جالبی دارد. او به خبرنگار آناج می گوید که شهرداری یک خیابان باز کرده ولی عوضش در چهار خیابان معطل مانده. هم خودش را به دردسر انداخته و هم مارا از کاسبی گذاشته. علی که  تعمیرگاه اتوموبیل کنار پل سجادیه دارد می گوید، دنبال چه هستید؟ شهرداری بیتی گفته خودش در قافیه اش مانده. تنها مسئله ای که می تواند این ترافیک ایجاد شده را حل کند، پل رو گذر یا زیرگذر است که باید در میدان نیایش احداث شود وگرنه با بستن میدان و انتقال ترافیک به آن یکی چهارراه دردی دوا نمی شود.

او با دست سیاه و روغنیش به مسیر باریک کنار پل سجادیه اشاره می کند و می گوید، خدا وکیلی این گلوگاهی که کنار پل ایجاد کرده اند توان تحمل ترافیک آن یکی میدان را هم دارد؟ در حالی که نزدیک ظهر است حرفش را تصدیق می کنیم اما او میگوید این ترافیک را نبینید، حالا چیز خاصی نیست، ساعت 7 یا 8 عصر بیایید و آن موقع ترافیک اینجا را ببیند. 

علی راست می گفت، کمربند میانی تبریز که که سال 81، 82 افتتاح شد اصلی ترین هدفش اتصال غرب و شرق تبریز  و کاستن فشار ترافیکی خیابان آزادی و اتوبان کسایی بود. اما حالا دیگر کمربند میانی تبریز جوابگوی ترافیک های ساخته شده در پیشقدم( به لطف کلینیک سلامت) و میدان سجادیه و نیایش نیست. 

البته این ترافیک زایی های هزینه بر شهرداری که به نظر کار کارشناسی خاصی هم پشتش نیست مسبوق به سابقه بوده، پروژه میدان آذربایجان با آن هزینه های نجومی که خود جای بحث مفصل دارد یک نمونه عینی از تصمیمات اخیر شهرداری برای حل مشکل ترافیک تبریز است. پروژه ای که حالا حالا ها در موردش بحث خواهد شد.

به نظر شهرداری تبریز نیازمند یک تیم متخصص برای ترافیک زدایی در پروژه هایش است. مقوله ای که هرچند مدیران شهری تبریز فراموشش می کنند اما در شهرسازی امروز به عنوان یک عنصر مهم و اساسی همواره مد نظر قرار می گیرد. همین بی توجهی نتیجه اش می شود این که ترافیک های تبریز چهارراه به چهارراه و خیابان به خیابان سرایت داده می شود.

گزارش: سید صیاد حسینی

انتهای پیام/

 

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • بی بی
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۶:۱۱
    آیا اشکال دارد تعدادی از این مراکز پزشکی را انتقال بدهند به شهر های هم جوار تبریز مانند سردرود، خسروشهر، ایلخچی، سهند و...؟
    2 + 0 -
  • تبریزی
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۱۴:۱۲
    آقا کاش خیابان محققی ( ترمینال قدیم ) هم یا دوطرفه می شد و یا مسیرش برعکس به سمت شرق می شد . دو طرف شدنش شاید تا احداث بازار بزرگ ترمینال سابق طول بکشد اما برعکس شدن مسیرش خیلی واجب است .
    1 + 0 -
نظر شما
  • 2
  • 0
  • 1
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •