بار نهادهای مسئول بر دوش شبکه خودجوش مردمی/ از مشکل گشایی تا توسعه کسب و کار
  • 1398/02/24 12:41
  • 109676
پیشگامی مسجدی‌های تبریز در گام دوم انقلاب؛

بار نهادهای مسئول بر دوش شبکه خودجوش مردمی/ از مشکل گشایی تا توسعه کسب و کار

در حالی که کمرنگ شدن نقش مساجد در جامعه اسلامی به یک نگرانی تبدیل شده است، مجموعۀ خودجوش مردمی در تبریز با ایجاد شبکه گسترده‌ای از مسجدی‌ها به رتق و فتق امورات مردم می‌پردازد.

گروه اجتماعی آناج؛ طی چند سال گذشته یکی از موضوعاتی که همواره از سوی تحلیلگران مباحث اجتماعی و منتقدین تغییر سبک زندگی جامعه مطرح می شود، مسئله کمرنگ شدن نقش مساجد در امورات مردم است.

در شرایطی که مساجد، نقش محوری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز پشتیبان انقلاب و جبهه های جنگ بودند اما در دهه گذشته با افول کنش گری اجتماعی مواجه گشته اند.

برخی ها دلیل این اتفاق را عدم ارتباط گیری مناسب با جوان ها نسبت به اقتضای زمان می دانند، طیف دیگری بر این نظر هستند که نقش محوری مسجد در جامعه به دلیل نهادهای فرهنگی موازی و جدید التاسیس کمرنگ شده است. به نظر میرسد هر دو گزاره از جمله نکاتی است که نمی‌توان نادیده گرفت.

در کنار اقدامات برخی نهادها برای احیای نقش مسجد در جامعه، برخی حرکت های خود جوش مردمی و اثرگذاری آنها بیشتر از هر برنامه ابلاغی و دستوری توفیق داشته است.

شبکه مسجدی ها یکی از مجموعه های خود جوش مردمی است که اولین بار سال 96 به همت چند جوان انقلابی در یکی از مساجد تبریز کلید خورد. هدف اصلی این شبکه محوریت دادن مسجد به امورات روزمره و مختلف مسلمانان بود.

مجموعه ای که امروز توانسته در چندین مسجد و محله  شبکه سازی کند. شبکه چند هزار نفری از انقلابی ها و مسجدی های تبریز که هم مسائل خیریه ای و امورات مشکل گشا برای نیازمندان را پیگیری می کنند و هم توانسته اند برای رونق کسب و کار مسجدی ها نقش موثری ایفا کنند.

در بخش کسب و کار این شبکه، حرفه و تخصص مسجدی ها به اشتراک گذاشته میشود؛ آنهایی هم که نیازمند امورات و یا تخصص خاص هستند می توانند از طریق این شبکه و بستر، نیازمندی های خود را برطرف کنند.

به نوعی می توان گفت شبکه مسجدی ها دو موضوع اصلی فراموش شده در جامعه اسلامی را دنبال می کنند. در کنار اجتماع مسلمانان و محوریت پیدا کردن مساجد، اقتصاد اسلامی، خرید و فروش حلال و سود به اندازه را با اتصال شبکه به یکدیگر ترویج میکند.

شاید یکی از دلایل موفقیت شبکه مسجدی ها در دو سال اخیر را مردمی و خودجوش بودن این حرکت دانست. کار تمیز فرهنگی که در کنار برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای معیشت و کسب و کار مردم برنامه ریزی میکند. 

جوان‌های نسل دوم و سوم انقلاب در تبریز به صورت خودجوش و آتش به اختیار احساس نیاز کرده و سعی دارند خلاء اصلی جامعه اسلامی که همان نقش محوری مسجد در سبک زندگی مردم و رتق و فتق امورات مختلف و اولویت دار جامعه را پر کنند. مدلی که می تواند با کمی حمایت و اندکی تقویت، نقش گذشته مساجد را اموران مردم و جامعه برگرداند.

تنظیم: صیاد حسینی

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •