«شـــفـاف شـــو»/کاندیدای محترم! نسبت شما با جریان ثروت چیست؟
  • 1398/02/29 09:42
  • 109655
چالش انتخاباتی آناج؛

«شـــفـاف شـــو»/کاندیدای محترم! نسبت شما با جریان ثروت چیست؟

پایگاه اطلاع رسانی آناج از کاندیداهای احتمالی مجلس برای حضور در چالش «شفاف شو» دعوت می‌نماید.

گروه سیاسی آناج: موسم انتخابات که فرا می‌رسد همه توجهات به سمت افرادی است که قصد دارند خود را در آوردگاه انتخاب مردم قرار دهند تا به واسطه جلب اعتماد عمومی به مسئولیتی که از مدت‌ها پیش برای آن جایگاه برنامه‌ریزی کرده اند، برسند.

اما در غوغای اخبار حضور جنجالی فلان مسئول مستعفی یا برکنار شده، کم‌تر توجهی به خاستگاه، دلیل و نوع حضور این افراد در عرصه سیاست و انتخابات می‌شود. خاستگاهی که در غالب مواقع چه از روی عمد و چه ناآگاهی، بسیاری از افراد موجه را در حین فعالیت انتخاباتی یا پس از پیروزی دچار تزلزل و تغییر می‌کند.

موضوع مهمی که حتی به یکی از اصلی ترین تاکیدات رهبر انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات منجر شد و شاید از ابتدایی و اصلی‌ترین مفاهیم قابل پرداخت و پیگیری در خصوص کاندیداهای انتخابات باشد.

وابستگی کاندیداهای انتخابات به کانون‌های قدرت و ثروت در سطح نمایندگی مجلس و شوراها از جمله مسائلی است که مدت‌هاست ذهن بسیاری از دغدغه مندان و دلبستگان پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را به خود مشغول کرده است.

تجربه انتخابات‌های اخیر، ثروت‌های باد آوردۀ برخی افرادِ معروف و در اختیار گذاشتنِ این منابع برای افرادی که گاها سوابق مطلوب و کارنامه درخشانی در عرصه خدمت رسانی به مردم و جامعه داشته‌اند و به همین دلیل به عرصه نمایندگی رسیده‌اند، اما در چرخشی معنادار در مقابل خواست و اراده مردم قرار گرفته‌اند، همگی بخش اعظمی از ذهن جامعه را به صورت غیر ارادی به ضدّیت یکی از ارزشمند ترین و اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان برگزاری انتخابات آزاد و گزینش فرد اصلح برای ایجاد جامعه‌ای ایده‌آل است تبدیل می‌نماید.

جریان ثروت که مدتی است به کارتل‌های اقتصادی پر منفعت و پر زور مبدل شده‌اند با سرمایه‌گذاری و صرف هزینه و تبلیغات برای آن‌هایی که شانس جلب اعتماد مردم را دارند، به جریانی اثر گذار در بسیاری از شهرها و حوزه‌های انتخاباتی تبدیل شده است.

اما در این بین کارتل‌های اقتصادیِ زرسالارِ متمرکز بر انتخابات، برای خوش رنگ و آب نشان دادن حمایت‌ها و جلوگیری از ریزش احتمالی رای، با توجه به اینکه ذاتا چنین جریانی هیچ‌گاه مورد تایید مردم نیست، اقدام به اعمال تغییرات اساسی در ظاهر و محتوای حمایت‌های خود می‌کنند.

تغییر نقش نمایندگی در مواقع حساس و کلیدی کشور

 علی جعفری آذر تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در این باره می‌گوید: از منظر قانون اساسی لفظ نماینده عینا به معنی نمایندگی مردم تعبیر شده است و این بدان معنی است که نماینده مجلس یا شورا به هیچ حزب، جناح یا دسته‌ای نباید وابسته بوده و تنها نماینده مردم باشد، چرا که هرگونه وابستگی نقش نمایندگی مردم را خراب می‌کند.

وی می افزاید: حمایت جریان‌های قدرت و ثروت از کاندیداها پس از انتخاب شدن موجب تقلیل نقش نماینده از نمایندگی مردم به نمایندگی قشر خاصی از مردم و در موارد خطرناک تر، به نمایندگی تعداد معدودی از افراد تبدیل می‌گردد که در تصمیم گیری‌ها، بررسی‌ها، تحقیق و تفحص از موضوعات و... موجب کم‌رنگ شدن نقش ذاتی نمایندگی یا بازی در میدان افرادی خواهد شد که بر روی کار آمدن او سهیم بوده‌اند.

شگرد‌های مدیون‌سازی و سهم خواهی جریان قدرت و ثروت!

موضوع مهم دیگر در نحوه مواجهه کانون‌های پولدار و زورمند با کاندیداهای احتمالی یا نمایندگان فعلی است؛ به طوری که یک از اصلی‌ترین حربه‌ها، پروژه مدیون سازی و وامدار کردن نمایندگان منتخب از بدو ورود به مجلس یا شورا‌های شهر و روستاست. تامین تمام هزینه‌های تبلیغاتی، هزینه ستادها، خورد و خوراک، ائتلاف با دیگران و مهمتر از همه، هزینه تغییر نگرش و ذائقه مردم به کاندیدای مورد نظر با اعمال هزاران ترفند از حاشیه سازی برای رقابا گرفته تا تطمیع نفر به نفر رای دهنده از جمله کارهایی است که کانون‌های داری پول و ثروت همواره بر آن استوار بوده‌اند.

زمینه نفوذ جریان‌های زرسالار را خود کاندیداها فراهم می‌کنند

محمد حسن استوتچی نماینده سابق شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج در این باره می‌گوید: همانطور که از اسم قدرت و ثروت پیداست، این جریان در تصاحب هرچه بیشتر پول و زور است. این جرین به سراغ افرادی می‌رود که در آن‌ها روحیه و زمینه استفاده و تاثیرگذاری باشد.

نماینده سابق شورای شهر تبریز ادامه می‌دهد: این فرد است که زمینه را برای حضور و نفوذ جریان‌های قدرت و ثروت هموار می‌کند، در حالی که اگر کاندیدای مورد نظر قدرت نه گفتن داشته باشند، جریان مذکور دور این فرد خط خواهند کشید.

وی می‌افزاید: این جریان برای هر فرد به نسبت خودش، توان و سرمایه گذاری می‌کند. برای یک کاندیدا ستاد انتخاباتی اجاره می‌کند، برای دیگری پول تبلیغات می‌دهد و دیگری را به پای معامله می‌کشاند.

با انصاف‌ها پول می‌خواهند، بی‌انصاف‌ها دخالت در تصمیم گیری!

استوتچی در خصوص اقدامات جریان‌ قدرت و ثروت پس از پیروزی کاندیدای مد نظر خود در انتخابات، تاکید می‌کند: از قدیم گفته‌اند که سرمایه‌گذار در قِبَلِ سرمایه خود باید سود کند؛ اینجا هم بحث همان است.

برخی از این گروه‌ها پس از روی کار آمدن فرد مدنظر خود زمینه استفاده از او را فراهم می‌کنند. آن‌هایی که منصف هستند و به فکر سود خود، از نماینده منتخب درخواست ها و مساعدت‌های مالی را طلب می‌کنند اما افرادی که دل در گرو منافع بالاتر دارند، نسبت به تصمیم گیری نماینده اعمال قدرت می‌نمایند.

وی می‌افزاید: تغییر در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری به مراتب خطرناکتر از رانت اقتصادی توسط نماینده است چرا که در این موضوع سیاست‌ها و مصلحت‌های اساسی کشور طبق میل و خواسته منفعت طلبان تغییر می‌کند.

همانطور که اشاره شد، مدتی است جریان‌های قدرت و ثروت در کشور خصوصا در استان‌ها با ایفای نقش در سرکار آوردن مدیران و مسئولان، اقدام به بهره‌برداری و کسب منافع خود از این افراد می‌کنند. موضوع خطرناکی که در دراز مدت موجب عادی شدن بسیاری از ضد ارزش‌ها در جامعه و نهادینه شدن نگاه معامله و بده بستانی در مردم خواهد شد.

دخالت مستقیم صاحبان قدرت و ثروت در تاراج منابع ملی

نوع دیگری از اعمال فشار و کسب ثروت به نفع جریان‌های اقتصادی در چندسال اخیر، علاوه بر حمایت از کاندیداها و وام‌دار کردن آنان، نفوذ و ورود مستقیم بزرگان این جریان در عرصه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی کشور است.

به طور کلی در چند سال اخیر علاوه بر نفوذ جریان مذکور در قوه مقننه و یا شوراهای شهر، حضور صاحبان قدرت و ثروت در راس مسند تصمیم‌گیری و اجرایی کشور، خود تبدیل به موضوع اصلی در بحث رانت و ایجاد فساد در جامعه شده است.

جعفری آذر در این باره می‌گوید: در تاریخ انقلاب اسلامی زمانی، افراد قدرتمند از لحاظ اقتصادی، به دلیل حضور جریان مومن انقلابی در عرصه سیاست، امکان حضور نداشتند و از طرفی، افراد حاضر در عرصه سیاسی هیچ تمایلی برای کسب قدرت و ثروت از خود نشان نمی‌دادند، اما به مرور زمان و با اتحاد دو بازوی سیاست و پول و بهره مندی از مزایای این اتحاد، طبقه مرفهِ قدرتمندی در راس مدیریت اجرایی کشور شکل گرفت که امروز شاهد بسیاری از مشکلات و وضع نامطلوب هستیم.

وی ادامه داد: وقتی مسئول دارای قدرت و ثروت بر مسند سیاست گذاری اقتصادی می‌نشیند طبیعی است که به دلیل فریبنده بودن این دو مقوله، خود او یا بستگانش از رانت استفاده کرده و مسائلی چون واگذاری‌ها، افزایش قیمت‌ها و... به وجود می‌آید.

مطالب فوق زمانی دارای اهمیت می‌شود که ماه‌های منتهی به پایان سال جاری عرصه بیش از پیش بروز و ظهور کارتل‌ها و جریانات مذکور است. هرچند این جریان چهره خود را برای اولین بار به صورت کاملا عریان و در انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی به خوبی نشان داد اما مطمئنا شیوه و سیاست دیگری در عرصه انتخابات مجلس پیش‌رو خواهد داشت.

ابتدایی‌ترین معیار انتخاب اصلح

شاید اغراق نباشد که بگوییم ریشه بسیاری از مشکلات اخیر در سطح قانون‌گذاری و اجرا مربوط به انتخاب اشتباه و روی کار آمدن افراد ناشایستی باشد که در عین شعار فداکاری برای میهن و مردم، تماما در پی منافع و مقاصد شخصی یا هم پیاله‌های خود هستند.

موضوعی که اگر با شناختِ اولین و ابتدایی‌ترین معیار انتخاب؛ یعنی میزان و نسبت کاندیداهای تایید صلاحیت شده با جریان‌های فردی و گروهی قدرت و ثروت و تبیین آن به مردم انجام گیرد، بیش از نیمی از مسائل مربوط به باند بازی و سهم خواهی در رده‌های تصمیم‌گیر و مجری حل شده و شاهد تغییر و تحولی اساسی در اداره کشور خواهیم بود.

مدعیان این روزهای کاندیداتوری و نسبت‌شان با جریان قدرت و ثروت

در روز‌های اخیر اسامی آشنایی برای مردم تبریز در رسانه‌ها با عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس شنیده می‌شود. نام‌هایی که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده شده و موجب رونق انتخابات می‌گردد. هرچند در شرایط فعلی، مردم به قدری از برخی مسئولین دل‌سرد شده‌اند که دیگر حضور شخصی که شاید زمانی، دل بسته او بودند دیگر اهمیتی نداشته باشد اما در همین کسادی بازار و بی‌رغبتی، تنور انتخابات در ده ماه مانده به شروع، در تبریز و شهرستان‌ها داغِ داغ است.

پایگاه اطلاع رسانی آناج قصد دارد، در روزهای آتی در راستای شفافیت انتخاباتی از افراد مطرح و نام‌آشنا در کنار برخی از جوانان و چهره‌های گمنام که در حال آماده شدن برای شرکت در مارتن انتخابات هستند، با دعوت برای حضور در چالش «شفاف شو» موضع و نسبت خود را با جریان ثروت مشخص نمایند.

گزارش: امیرحسن آرزومند

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •