کرایه تاکسی‌ها افزایش یافته است یا خیر؟/ طرح افزایش مجدد نرخ کرایه تاکسی‌ها بدون آماده‌سازی زیرساخت‌ها
  • 1398/01/29 12:37
  • 109421
آشفتگی مسافران از عدم اطلاع‌رسانی در خصوص نرخ کرایه تاکسی‌ها؛

کرایه تاکسی‌ها افزایش یافته است یا خیر؟/ طرح افزایش مجدد نرخ کرایه تاکسی‌ها بدون آماده‌سازی زیرساخت‌ها

در حالی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا پیشنهاد افزایش نرخ مجدد کرایه تاکسی را داده است که زیرساخت‌های لازم مانند پرداخت الکترونیکی و نصب کیلومترشمار در تاکسی‌ها راه‌اندازی نشده است.

گروه اجتماعی آناج: دعوای راننده و مسافر در تاکسی‌ها مساله جدیدی نیست و هر موضوعی بهانه‌ای می‌شود که گاه تنشی بین آنان ایجاد شود گاهی روشن و خاموش کردن کولر و بخاری، گاهی نبودِ پولِ خُرد و گاهی هم افزایش نرخ کرایه تاکسی! هرچه که هست در این میان مسافر بیشترین ضرر را متحمل می‌شود در حالی که رانندگان تاکسی هم سود چندانی نمی‌برند.

پرده اول: افزایش کرایه تاکسی در تبریز

خرداد ماه سال 97 بود که شورای شهر تبریز در جهت کمک به معیشت رانندگان و طبق رواله چندین ساله نرخ کرایه تاکسی را 20 درصد افزایش داد. این اتفاق مصادف بود با خروج آمریکا از برجام و تلاطماتی که در بازار رخ داد و به تبع آن نیز به یکباره هزینه‌های خودرو افزایش یافت. البته ده روز قبل از تصویب افزایش کرایه تاکسی‌ها، رانندگان تاکسی در اقدامی خودجوش کرایه‌ها را افزایش داده بودند و مصوبه شورای شهر به این افزایش وجهه قانونی بخشید.

نخستین کشمکش‌ها از همینجا شروع شد و مسیرهایی که پیش از افزایش کرایه تاکسی 500 تومان بود به 700 تومان تبدیل شد و رانندگان تاکسی نیز به دلیل نبود پول خُرد آن را 800 تومان حساب می‌کردند. در این میان بسیاری از مسافرین ناراضی بودند اما کم کم به این مساله عادت کردند و طی توافقی نانوشته با رانندگان همان کرایه 800 تومانی را پرداخت می‌کردند.

پرده دوم: افزایش مجدد کرایه تاکسی بدون اطلاع سازمان تاکسیرانی

از 15 فروردین سال 98 بود که رانندگان تاکسی بار دیگر به صورت خودجوش کرایه تاکسی‌ها را افزایش دادند و همان مسیرهای 700 تومانی را که خودش به 800 تومان تغییر دادند به 1000 تومان رساندند! در این میان اعتراض مسافران هم کار به جایی نبرد زیرا تمامی رانندگان تاکسی و خطی‌ها مدعی بودند که کرایه تاکسی افزایش یافته و اصلا بروید ببینید لوازم ماشین چه افزایشی را تجربه می‌کند! اما پرده دوم ماجرا که با واکنش رسانه‌ها مواجه بود با تایید و تکذیب‌ها مواجه شد.

محمدحسین اکبرنژاد،مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما ضمن تکذیب افزایش کرایه تاکسی‌ها گفت:هر گونه افزایش کرایه تاکسی در تبریز غیر قانونی است و با رانندگان متخلف برخورد می شود.

محمدباقر بهشتی، عضو شورای شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با آناج عنوان کرد: بحث افزایش مجدد کرایه تاکسی‌ها مطرح نیست زیرا در سال یک بار کرایه‌ها افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق در خردادماه سال 97 رخ داد و اگر افزایش مجدد کرایه تاکسی‌ها را مد نظر داشته باشند شهردار باید لایحه به صحن شورا بیاورد تا مورد تصویب قرار بگیرد.

این تکذیب‌ها در صورتی بود که در جلسه فوق‌العاده روز سه‌شنبه شورای شهر خبر از افزایش مجدد کرایه تاکسی‌ها داده شد. در این جلسه اعضای کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز مقرر کردند که پیرو‌ مصوبات سال 97 اقدامات لازم جهت پرداخت الکترونیکی فعلا توسط کارتخوان توسط سازمان تاکسیرانی انجام و حداکثر تا یک ماه نتیجه عملی پرداخت الکترونیکی به کمیسیون اعلام شود و طبق نظر و بررسی کارشناسان، افزایش نرخ کرایه تاکسی ۲۵ درصد نسبت به آخرین دریافتی سال ۹۷ پیشنهاد شد که این طرح جهت تصویب نهایی به صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز ارجاع داده شد.

پرده سوم: نبودِ زیرساخت‌های لازم برای افزایش‌های مکرر کرایه تاکسی

در حالیکه در کمتر از یک سال کرایه تاکسی‌ها به دو برابر افزایش یافته اما همچنان زیرساخت‌های لازم برای پرداخت الکترونیکی و نصب تاکسی‌متر راه‌اندازی نشده است. اینکه در یک سال گذشته لوازم یدکی ماشین حتی تا سه برابر افزایش یافته قابل چشم‌پوشی نیست و می‌توان به رانندگان حق داد که انتظار افزایش دوبرابری کرایه تاکسی‌ها را داشته باشند اما باید زیرساخت‌های چنین مساله‌ای سریعا آماده می‌شد. به عنوان مثال پرداخت الکترونیکی و با محاسبه تاکسی‌متر برای پرداخت کرایه حق تمام مسافران در چنین وضعیتی است زیرا بسیاری از رانندگان تفاوتی در میزان مسیر طی شده قائل نیستند و کرایه‌ای ثابت از همه مسافران دریافت می‌کنند که در چنین حالتی حق مسافران تضییع می‌شود.

از سوی دیگر سازمان تاکسیرانی و شهرداری تبریز باید هرچه سریعتر بستر برخی خدمات رایگان را برای رانندگان تاکسی فراهم کنند تا هزینه‌های گزاف نگهداری و تعمیر تاکسی از جیب مسافران پرداخت نشود! حال باید منتظر ماند و دید که سازمان تاکسیرانی هرچه سریعتر نصب تاکسی‌متر و پرداخت الکترونیکی را آماده خواهد کرد یا پس از گذشت زمان مسافران به این کرایه‌ها عادت خواهند کرد و این موضوعات نیز پشت گوش انداخته می‌شود.

گزارش از: فرناز پورعباس

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • دانشجو
    پاسخ ۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۱۳:۵۳
    راننده حق داره ولی مسافر حق نداره؟ بیچاره مسافر که کسی به فکرش نیست
    0 + 1 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •