برخی مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه‌ها آبروی مدرسه و دانشگاه را برده‌اند / امروزه دیگر نیاز آنچنانی به مدارس غیر انتفاعی نیست
  • 1397/12/27 17:54
  • 108993
استاندار آذربایجان‌شرقی:

برخی مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه‌ها آبروی مدرسه و دانشگاه را برده‌اند / امروزه دیگر نیاز آنچنانی به مدارس غیر انتفاعی نیست

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: امروز به‌شدت گذشته وجود مدارس غیر انتفاعی در جامعه ضرورت ندارد، باید، تجمیع و بر اساس استانداردهای آموزش‌وپرورش مدارسی مناسب احداث شود، البته این موضوع در خصوص برخی دانشگاه‌ها نیز مطرح است.

به گزارش آناج به نقل از فارس ، محمدرضا پورمحمدی ظهر امروز در نشست شورای آموزش‌ و پرورش آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خوشبختانه بر اساس گزارش‌های ارائه‌ شده وضعیت آموزش‌ و پرورش، توسعه فرهنگی شهر و استان رو به بهبود است، اظهار داشت: یکی از نعمت‌هایی که بسیار ارزشمند بوده اهتمام جامعه به موضوع آموزش است، اکثراً مردم علاقمند به یادگیری هستند، اما در مقابل این موضوع سیستم یک مدرسه و مکتب باید بر اساس استانداردها و تعاریفی ارائه‌ شده باشد و نباید از آن تنزل پیدا کند.

وی با اشاره به تغییر هرم سنی جمعیت گفت: خوشبختانه با توجه به این موضوع تقاضا برای آموزش‌ و پرورش مثل 20 سال گذشته نیست، هر چند نگران پیری جمعیت هستیم، اما از سوی دیگر کاهش نرخ رشد جمعیتی می‌تواند فرصتی باشد برای کیفیت‌بخشی و سر و سامان دادن به امورات باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که بنا به‌ضرورت و ناگزیر طی این سال‌ها شکل گرفت بروز و ظهور مدارس غیرانتفاعی بود، هرچند زحمات و خدمات مدارس غیرانتفاعی در جای خود ارزشمند است، اما برخی مدارس غیرانتفاعی در خانه‌های مسکونی کوچک و محقر تشکیل‌شده و حتی بعضاً این خانه‌های محقر تبدیل به دانشگاه شده و به‌نوعی آبروی مدرسه و دانشگاه را هم برده‌اند و حرمت استاد و معلم و سیستم آموزشی زیر سؤال رفته است.

وی بابیان اینکه در شورای حل اختلاف موضوع وضع عوارض بر مدارس غیرانتفاعی که در خارج از کاربری‌های مرتبط دایر شده‌اند، مطرح بود که به‌نوعی تصویب نشد، تصریح کرد: امروز به‌شدت گذشته وجود چنین مدارسی در جامعه ضرورت ندارد و باید تجمیع و براساس استانداردهای آموزش‌ و پرورش مدارسی مناسب احداث شود، البته این موضوع در خصوص برخی دانشگاه‌ها نیز مطرح است.

پورمحمدی اضافه کرد: خوشبختانه در بحث سیستم گرمایشی، مشکل اغلب مدارس حل‌ شده و بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و صدمات جبران‌ناپذیر به‌سلامت دانش‌آموزان غیر قابل‌ قبول است. بر همین اساس باید بازدید و بازنگری در وضعیت مدارس غیرانتفاعی و دولتی مخصوصاً در مناطق محروم انجام شود.

وی با اشاره به موضوع بالا بردن اطلاعات عمومی دانش‌آموزان، بیان کرد: امروز در عین‌ حالی که باید اطلاعات عمومی بالایی داشته باشیم، ضرورت دارد تا کشور و استان خودمان را بیشتر بشناسیم، متأسفانه از ادبیات و تاریخ و فرهنگ خودمان غفلت کرده‌ایم، خارج از کشور شاعران ما را بهتر از خودمان می‌شناسند.

استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: هر چند وجود پژوهش‌سرا در مدارس نیاز است اما متأسفانه روحیه منطبق و قضاوت منطقی شکل نگرفته است، با اینکه افتخار می‌کنیم 11 نفر مدال‌آور داریم، اما زیاد هم نباید مغرور شد، نمی‌توان این موضوع را به‌عنوان توانمندی قلمداد کرد، چراکه از هر یک‌صد نفر یک نفر هم نخبه می‌شود و این طبیعی است.

وی ادامه داد: با این‌ همه فارغ‌التحصیل دانشگاهی در جامعه دیگر نیازی به مهندس و کارشناسی ارشد نیاز نداریم، در حالی‌که باید به ازای هر مهندس 10 نفر تکنسین وجود داشته باشد، این یعنی برعکس عمل کرده‌ایم.

پورمحمدی اضافه کرد: امروز به کارگر ماهر نیاز داریم، در گذشته سیستم استاد شاگردی داشتیم که این نیز منسوخ‌ شده در حالی‌که امروز در جامعه به این نیاز داریم که چه می‌توانی انجام دهی و اینکه چه می‌دانی در اولویت نیست.

وی با تأکید بر تنوع‌دهی آموزش‌های غیرحضوری، گفت: میلیاردها پول برای چاپ و توزیع کتاب هزینه می‌شود در حالی که  هر روز شیوه‌های جدیدی برای آموزش به وجود می‌آید که باید در این خصوص توجه ویژه‌ای شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به موضوع طرح سند تحول آموزش‌ و پرورش افزود: باید نشاط و ایجاد محیط امن برای دانش‌آموزان در اولویت این طرح باشد، امروز دوستان نادان و دشمنان آگاه به دنبال ناامید کردن فرزندان ما هستند در مقابل این موضوع باید فضای امید ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •