گِرد قیمت‌های مصوب به بالا با توجیه نبود پول خُرد/ توافق اجباری به نفع راننده و به ضرر مسافر!
  • 1397/11/07 08:48
  • 107666
گزارش آناج از اختلاف همیشگی مسافران و رانندگان تاکسی؛

گِرد قیمت‌های مصوب به بالا با توجیه نبود پول خُرد/ توافق اجباری به نفع راننده و به ضرر مسافر!

با افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی‌های تبریز، بعضی از رانندگان با توجیه نداشتن پول خُرد با گِرد کردن برخی از کرایه‌ها به مبالغ بالاتر موجب نارضایتی مردم شده‌اند.

گروه اجتماعی آناج: پس از شوک اقتصادی بزرگ تابستان امسال و گرانی سه الی چهار برابر اقلام اساسی، بسیاری از اقشار جامعه با مشکلات بد اقتصادی مواجه شدند.

در این بین افرادی همچون کارمندان، کارگران و رانندگان که حقوق ثابتی داشتند، چند برابر شدن قیمت‌ها قدرت خریدشان را کاهش داده به طوری که درآمدشان کفاف نصف ماه را هم نمی‌کرد. هرچند دولت با اهدای برخی بسته‌های حمایتی سعی در بهبود وضعیت معیشتی داشت اما این امر نیز چندان مثمر ثمر نبود و فشار همچنان بر روی اقشار آسیب‌پذیر جامعه احساس می‌شد.

در این بین وضعیت برخی از اقشار نسبت به سایرین وخیم‌تر بود، رانندگان خودروهای سبک و سنگین علی‌رغم افزایش چندین برابری قیمت تجهیزات خودرو، کرایه چند سال قبل را دریافت می‌کردند و این موضوع موجب نارضایتی رانندگان شده بود.

افزایش 25 درصدی کرایه‌ها هم نتوانست رضایت رانندگان را جلب کند

چند ماه قبل، کرایه رانندگان تاکسی تبریز به دلیل آنچه تورم و گرانی خوانده شد از سوی شورای شهر تبریز افزایش 25 درصدی یافت، هرچند این افزایش قیمت هم آن‌چنان که باید نتوانست رضایت رانندگان را تامین کند اما به هر ترتیب مرحمی بر فشارات زندگی رانندگان تبریزی بود.

دیری نگذشت که کرایه پایه 500 تومانی به 700 تومان افزایش یافت و این قیمت موجب اختلاف بین مسافران و رانندگان شد. رانندگان از نبود پول خُرد گلایه داشتند و مسافران نیز از عدم دریافت نرخ مصوب.

توافق اجباری برسر قیمت‌های غیر مصوب

پس از گذشت مدتی، کرایه 700 تومانی به دلیل آنچه نبود پول خرد توسط رانندگان عنوان می‌شد به 800 تومان گِرد شد و توافق نانوشته و اجباری بین مسافر و راننده بر سر قیمت جدید صورت گرفت.

اما این تمام ماجرا نبود، با افزایش کرایه‌های تاکسی‌های تبریز، رانندگان خودروی شخصی نیز به افزایش قیمت‌ها دامن زدند به گونه‌ای که امروز قیمت مشخصی برای بسیاری از مسیرها وجود ندارد. مسیرهای مستقیم توسط رانندگان گاهی 800 تومان و گاهی 1000 تومان می‌شود یا مسیرهای مصوب 1300 تومانی و 1700 تومانی به 1500 یا 2000 تومان تغییر قیمت داده‌اند.

راننده موظف است پول خُرد داشته باشد!

یکی از مسافران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آناج از وضعیت موجود گلایه‌مند است، او می‌گوید: چرا نباید قانون افزایش نرخ تاکسی‌ها به صورت کامل و دقیق اجرا شود و هرکس، هرجور دلش خواست پول دریافت کند؟

دیدگاه مسافر دیگر متفاوت است، او می‌گوید: 200 یا 100 تومان ارزش درخواست از راننده را ندارد چرا که شاید پول خردی در اختیار راننده وجود نداشته باشد و از طرفی راننده چشمش به دنبال این پول اندک نیست اما برای من سنگین است که یک راننده بدون هیچ توجهی و طلب حلایتی پولم را باز نمی‌گرداند و این موضوع موجب ناراحتی و بهم ریختگی مسافران می‌شود.

مسافر دیگر که گویی اعصابش از نحوه برخورد راننده بهم ریخته با صدای بلند خطاب به راننده می‌گوید: شما شغلتان رانندگی است و موظف هستید تا ابزار کار خود که یک نمونه‌اش پول خُرد است را تامین کنید، شما نمی‌توانید بگویید چون تایرِ زاپاس ندارم پس با چرخ پنچر به راه خودم ادامه می‌دهم و یا منِ مسافر حق ندارم بگویم مثلا کرایه نمی‌دهم چون همه چیز عرفی و قانونی است همچنانی که شما حق دارید کرایه مصوب را بگیرید من مسافر هم حق دارم الباقی پول خود را از شما بخواهم، هرچند ناچیز باشد.

اختلافات عمیق و مشاجرات فیزیکی

چنین گفت‌وشنودهایی را بارها در تاکسی‌ یا خودروهای شخصی دیده‌ایم، بگو و مگوهایی که علاوه بر ایجاد ناراحتی و اضطراب موجب برخی اختلافات عمیق و مشاجرات فیزیکی نیز شده‌اند که در برخی موارد کار به شکایت و دادگاه نیز کشیده است.

راننده تاکسی که سنی گذرانده و چهره‌اش معلوم می‌کند چندین سال است در این کسوت مشغول جابجایی مسافر است در گفت‌وگو با خبرنگار آناج از برخی قوانین غیرقابل اجرا انتقاد کرده و می‌گوید: امروز وضعیت نسبت به قبل نسبتا بهتر است، زمانی در تاکسی‌ها بحران 25 تومنی یا 75 تومنی بود اما امروز دویست تومن یا صد تومن قابل دسترس‌تر است.

حاج قاسم ادامه می‌دهد: بارها به مسئولین تاکسی‌رانی گفته‌ایم که کرایه‌ها را جوری تعیین کنید که موجب نارضایتی مسافر نشود و یا پول خرد کافی در اختیار رانندگان قرار دهید.

جمع پول خردها ماهانه بیش از 600هزار تومان است

راننده جوان دیگری در گفت‌وگو با آناج از نبود پول خرد گلایه می‌کند و گلایه مردم و مسافران را بجا می‌داند اما می‌گوید: اگر راننده تاکسی که از صبح تا شب کار می‌کند، بخواهد از دویست تومان‌ها بگذرد، آخر شب دخلش 20 هزار تومانی کمتر می‌شود که این مبلغ در طول یک ماه بیش از ششصد تومان می‌شود و رقم قابل تاملی است.

او می‌افزاید: از طرفی برخی مواقع که نمی‌توانیم پول خرد به مسافر برگردانیم، معذب شده و پول دریافتی را شبهه ناک می‌دانیم و معمولا سعی می‌کنیم از مسافر حلالیت بطلبیم.

برخورد قاطع با رانندگان متخلف

برزگر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی آناج، در خصوص انتقاد برخی از مسافران از رانندگانی که کرایه اضافی اخذ می‌کنند، اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی با رانندگانی که کرایه اضافی می‌گیرند برخورد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در صورت شکایت مسافران و ارائه کدِ تاکسی به این سازمان، با رانندگان خاطی صحبت کرده و از آن‌ها تعهد اخذ می‌گردد.

الکترونیکی شدن تنها راه علاج

شاید الکترونیکی شدن دریافت کرایه‌ها اصلی‌ترین راه‌حل رفع مشکلات سالیان اخیر باشد، طراحی سازکاری مبتنی بر کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب و دستگاه‌های کارتخوان که بتوان کرایه‌ها را آنلاین پرداخت کرد، بسیاری از اختلافات را حل خواهد کرد.

مسئول روابط عمومی سازمان تاکسیرانی از تجهیز تاکسی‌ها در سال آینده به دستگاه‌های کارتخوان خبر داد و افزود: به دلیل برخی نواقصات از جمله نبود حساب رانندگان و برخی مشکلات نرم‌افزاری تجهیز تاکسی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان امکان پذیر نشد.

وی می‌افزاید: با انجام این کار در سال آینده نرخ کرایه‌ها به صورت کامل و مصوب دریافت خواهد شد و هیچ کس حق افزایش قیمت ندارد.

در گیر و دار مشکلات رانندگان و مسافران باید حق را هم به مسافر داد و هم به راننده چرا که مسافری که روزانه چندین بار از تاکسی استفاده می‌کند، دریافت 200 یا 300 تومانی بیشتر از کرایه مصوب در دراز مدت ضرر مالی به او می‌رساند و از طرفی رانندگان نیز با افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، زیاد شدن خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی درآمدشان نسبت به چند سال پیش اگر نگوییم کاهش یافته، افزایش نیز نیافته است.

صفحه کلاچ 120 هزار تومانی 800 هزار تومان شده است!

یکی از رانندگان با گلایه شدید از وضعیت اقتصادی موجود می‌گوید: صفحه کلاچ 120 هزار تومانی، 800 هزار تومان شده و خودروهای ما بعد از ده سال فرسوده اعلام می‌شود و همه اینها وضعیت معیشت رانندگان را به کلی به هم ریخته است.

به هرحال نارضایتی دو طرفه مسافران و رانندگان تاکسی، موضوعی است که از سالیان دور در تبریز وجود داشته و گاهی کفه سنگینی این نارضایتی در میان مسافران سنگینی کرده و گاهی در میان رانندگان.

مطمئنا الکترونیکی شدن دریافت کرایه توسط تاکسی‌های در آینده نارضایتی مردم را کاهش خواهد داد، چرا که دیگر مشکلی بنام پول خرد وجود نخواهد داشت اما احتمال متضرر شدن رانندگان با اجرای این طرح وجود دارد که در این صورت نیز سازمان تاکسیرانی به عنوان حامی اصلی تاکسی‌دارن موظف به حل مشکلات این قشر زحمت کش جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •