مدرسه میثاق
آزادوار: جمهوری اسلامی یک جمهوری تضادی است/ طاهری: ریشه استکبار آمریکاست، این را نباید فراموش کرد 
  • 1397/08/14 08:32
  • 105087
در نشست دانشجویی بررسی 13 آبان مطرح شد؛

آزادوار: جمهوری اسلامی یک جمهوری تضادی است/ طاهری: ریشه استکبار آمریکاست، این را نباید فراموش کرد 

نشست دانشجویی در خصوص 13 آبان بعد از ظهر روز یکشنبه در تحریریه پایگاه اطلاع رسانی آناج برگزار شد.

گروه سیاسی آناج: بعد ظهر روز یکشنبه تحریریه آناج میزبان دو تن از فعالین دانشجویی استان بود تا در خصوص روز 13 آبان نکته نظرات خودشان را مطرح کنند. در این نشست محمد طاهری دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و مجتبی آزادوار از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز نظرات خودشان را در خصوص ماهیت استکبار، دلایل تسخیر سفارت و لزوم یا عدم لزوم ارتباط با آمریکا مطرح کردند.

بخش‌های این نشست را در ادامه می‌خوانید:

جمهوری اسلامی یک جمهوری تضادی است/ اگر آمریکا وجود نداشت، استکبارستیز نمی‌شدیم؟

آزادوار: ما باید تعریف خود را از استکبارستیزی معلوم کنیم. بسیاری در طول تاریخ مارک استکبارستیزی را بر خود زده‌اند. تنها گروهای اسلامی نبودند که خود را ضد استکبار معرفی می‌کردند، مارکسیسیت‌ها و سازمان مجاهدین خلق نیز از جمله گروه‌های استکبار ستیز بودند. اما باید ببینیم که نتیجه آنها چه شد.

باید بررسی کنیم که چرا سازمان مجاهدین خلق از یک سازمان ضد آمریکایی به گروهی تبدیل شد که امروز از آمریکا پول می‌گیرد. ما باید برای شکل‌گیری یک مبارزه به مبانی آن فکر کنیم که چرا باید مبارززه کرد و تعریف واحدی از مفهوم آن داشته باشیم.

به همین خاطر است که جمهوری اسلامی یک جمهوری تضادی است و هنوز به مرحله ایجاب نرسیده است. ما باید منظور خودمان را از استکبار ستیزی در جهان تعریف کنیم. امروز میگوییم که ما ضد آمریکاییم، ضد اسرائیلیم و ... آیا با این ضدیت‌ها خودمان را به دنیا تعریف می‌کنیم و مبانی خود را به دنیا بسط می‌دهیم یا روش دیگری داریم؟

ما امروز برای فهمیدن مفهوم استکبارستیزی باید به تعارف دینی خود برگردیم و ببینیم مستضعف و مستکبر کیست. مستضعف آن کسی است که نتوانسته رشد کند و در عوض مستکبر کسی است که ناعادلانه حق مستضعف را خورده است. غرب امروز دقیقا همین کار را با ما کرده و اجازه تکامل را به ما نمی‌دهد. به همین خاطر ما امروز باید افرادی را که اجازه رشد به ما نمی‌دهند را به دنیا معرفی کنیم وگرنه صِرف ضدیت با چند کشور معنای استکبارستیزی نیست.

شما فرض کنید که زلزله‌ای رخ دهد و آمریکا و اسرائیل را در خود فرو ببرد و دیگر چیزی به نام آمریکا وجود نداشته باشد، خب در این‌صورت یعنی استکبار تمام شد؟ آنوقت ما با چه کسی در ضدیت خواهیم بود؟ به همین خاطر است که باید تعریف خود را از استکبار به صورت واضح بیان کنیم.

با پیروزی انقلاب، استکبار‌ستیزی ماهیت اسلامی پیدا کرد

طاهری: ماهیت استکبار‌ستیزی در قبل و بعد از انقلاب متفاوت است. بودند کسانی که قبل از انقلاب مبارزاتی داشتند اما پس از انقلاب ماهیت مبارزه با مستکبرین ماهیت اسلامی پیدا کرد و این موضوع نقطه عطفی در جریان فکری آن زمان بود چرا که قبل از انقلاب اسلامی هدف تمامی مبارزین رسیدن به اهداف مادی بود اما پس از انقلاب با حضور حضرت امام(ره) جبهه جدیدی در دنیا به وجود آمد که کسی فکرش را هم نمی‌کرد.

با پیروزی انقلاب استکبارستیزی هویت دینی پیدا کرد و این هویت بخشی نه تنها در ایران بلکه بسیاری از نقاط دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

انگیزه اشغال‌گران سفارت، موج سواری بر نفوذ مارکسیست‌ها بود/ اشغال سفارت جنبه حقوقی داشت

آزادوار: در خصوص اشغال سفارت آمریکا، باید انگیزه‌های اشغال کنندگان سفارت را بررسی کنیم. بسیاری از آنانی که سفارت را اشغال کردند، به‌خاطر موج سواری بر نفوذ مارکسیست‌ها بود و در اظهارت‌شان گفته‌اند که خواستیم این نفوذ را کم کنیم وگرنه بر اساس مبانی خودشان اقدام به اشغال سفارت نکردند.

از طرفی این اشغال مشکلات حقوقی خود را داشت که آن هم یک بحثی است اما در کل باید این موضوع را دید که این اتفاق انجام شده و مردم هم حمایت کردند اما اکنون وضعیت چگونه است؟

اشغال کنندگان سفارت مفهوم انقلاب را نمی‌دانستند/ ریشه اشغال سفارت، تنفر مردم از آمریکا بود

طاهری: فکر نکنم آن‌هایی که سفارت را اشغال کردند برای جلوگیری از نفوذ مارکسیس‌ها و موج سواری بر روی اقدامات آن‌ها این کار را کرده باشند. امثال آقای اصغرزاده در سفارت به صورت انقلابی و پر حرارت بیانیه می‌خواند و محتوای بیانه اش هم بسیار قابل تامل است. ازقضا دقیقا می‌دانستند که در حال انجام چه کاری‌اند.

به نظرم برخی از افرادی که اقدام به اشغال سفارت کرده بودند، جو زده و احساسی عمل کردند و دلیل اینکه امروز برخی از این عزیزان دارند از آنچه کرده‌اند اعلام برائت می‌کنند، دلیلش درک ناصحیح از مفهوم انقلابی گری بود و معنای انقلاب را نفهمیده بودند.

ریشه اشغال سفارت آمریکا ریشه در تنفر عمومی مردم در طول سالیان دراز بوده است و آمریکا ستیزی در باور مردم ایران نهادینه شده بود.

شعار مرگ بر بلوک شرق و غرب ابتدای انقلاب امروز کجاست؟!/ این نمی‌شود که ما فقط آمریکا را مستکبر بدانیم

آزادوار: من بازهم باید ماهیت استکبار را توضیح دهم. این نمی‌شود که ما امروز استکبار را در مبارزه با آمریکا خلاصه کنیم. مگر آن مستضعفی که در شرق دنیا یا میانمار به خاک و خون کشیده میشود مظلوم نیست و حاکمانش مستکبر نیستند؟ اما موضع ما به عنوان حامیان مستضعفین چیست؟

اینکه همه انرژی را به مواجه با آمریکا صرف کنیم یعنی مسیر را اشتباه رفته‌ایم. این نمی‌شود که ما شعار مبارزه با استکبار را بدهیم اما در درون خود مستکبر ضعیف باشیم. شما ببینید چرا کمونیست‌ها و  مارکسیست‌ها که دایه دار مبارزه با آمریکا بودند و به استکبار ستیزان معروف شدند، نتوانستند ماهیت ضد استکباری خود را حفظ کنند؟ دلیلش واضح است چون که خودشان زورگو شدند.

ما یک زمانی شعار مرگ بر بلوک غرب و شرق را سر میدادیم امروز این شعار کدام سمتی است؟ ما با شرق کار نداریم و همه مصادیق استکبار را در آمریکا می‌بینیم. اگر ماهم کارهایی را که آمریکا با کشورهای دیگر می‌کند را با خودمان بکینم مستکبریم!

اینکه مدام می‌گویید استکبار در خودمان است یعنی ما هم ظالمیم؟!/ ریشه استکبار آمریکاست، این را نباید فراموش کرد 

طاهری: ما نباید خودمان را با مارکسیست‌ها مقایسه کنیم. این ظلم به انقلاب است. مبانی مارکسیست‌ها و مبانی اصیل انقلاب ما تفاوت بنیادین دارد. هویت انقلاب ما قابل قیاس با هویت دیگران نیست. ریشه دار است و این همان تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی با دیگر نهضت‌هاست. از طرف دیگر ما باید تکلیفمان را باخودمان مشخص کنیم. اینکه مدام بگوییم استکبار در خودمان است یعنی چه. یعنی جمهوری اسلامی ظالم است؟

ما وقتی از استکبار حرف میزنیم صحبت اصلی ما آمریکاست. این آمریکاست که موجب همه اتفاقات شده است. اتم استکبار آمریکاست. این خط را نباید فراموش کنیم. ریشه استکبار آمریکاست. اگر ریشه را زدیم برگ‌ها هم میریزد.

نفوذ فرهنگی ما قبل از انقلاب بیشتر از امروز بود

آزادوار: بحث دیگر میزان نفوذ اعتقاداتمان در کشورهای دیگر است. بلاخره اگر ما هویت استکباری داریم و قائل به تاثیرگذاری هستیم، باید این نفوذ و تاثیر را در سایر کشورها ببینیم. ما در زمان قبل از انقلاب چه اندازه نفوذ فرهنگی داشتیم. آیا موشک بود؟ ما چه اندازه در فلسطین، مصر و لبنان تاثیر می‌گذاشتیم.

مگر نفوذ فعلی ایران در دنیا قابل قیاس با قبل از انقلاب است؟!

طاهری: من تعجب میکنیم در بحث نفوذ فرهنگی، شما دوران قبل از انقلاب را با امروز مقایسه می‌کنید و آن زمان را موفق تر می‌دانید؟ مگر نفوذ ایران در سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا که زمانی آن را برخی از افراد مسخره می‌کردند، نفوذ نیست؟

شما یک جنگ را بگویید که قبل از انقلاب منجر به پیروزی شود؟ در همه جنگ‌ها اعراب وادادند و شکست خوردند اما بعد از انقلاب چی؟ جنگ 33 روزه را مگر فراموش کرده‌اید؟ جنگ 22 روزه غزه را چطور؟ این برداشت که ما نفوذ فرهنگی بهتری نسبت به امروز داشتیم اشتباه است.

چرا یک تابویی درست کرده‌ایم که نباید با آمریکا حرف زد؟

آزادوار: امروز اگر بحثِ گفت‌وگو و مذاکره است باید برویم و با همگان صحبت کنیم. چطور خداوند به حضرت موسی فرمود که با فرعون برود و مذاکره کند. خب ما چرا یک تابویی درست کرده‌ایم که نباید با آمریکا صحبت کرد. برویم و حرف‌ها و اعتقاداتمان را بزنیم. حرف زدن با امید داشتن، متفاوت است. این نیست که ما به آمریکایی ها که روحیه زورگویی دارند اعتماد کنیم.

این نیست که ما مطمئن باشیم که با این آمریکا به تفاهم می‌رسیم. نهایتش این است که با آمریکا به یک قرارداد بین المللی خواهیم رسید که باید به آن همه پایبند باشند. اما این که ما بگوییم مذاکره با آمریکا نجس است نه اینطور نیست.

پیامبر اسلام هم با دشمنانش مذاکره کرد

آزادوار: مذاکره مگر همه‌اش روی میز است؟ مگر نمی‌شود اعتقاداتمان را به جهانیان معرفی کنیم؟ برخی فکر میکنند که مذاکره یعنی بده بستان. اینطور نیست. حتی پیامبر هم با دشمنان خود مذاکره و معامله کرد.

این که مثلا رئیس جمهور ما با رئیس جمهور آمریکا سلام علیک کرد. این یعنی آسمان به زمین آمد؟ چه ایرادی دارد که رئیس جمهور ما اعتقادات و مبانیش رو به آمریکا معرفی کند.

مذاکره با گفت‌وگو زمین تا آسمان فرق دارد

طاهری: فکر کنم جناب آزادوار در برخی مفاهیم دچار مشکل است. مذاکره با گفت‌وگو فرق دارد. مذاکره یعنی بده بستان و گفتگو یعنی تبیین. خداوند هیچگاه به حضرت موسی نفرمود که برو مذاکره کن، فرمود برو ارشاد کن.این دو باهم خیلی فرق دارند. ما با گفت‌وگو مشکل نداریم، با مذاکره هم مشکل نداریم اما مذاکره به چه قیمتی، طرف مقابل ما مگر اهل مذاکره است؟

در شرایط فعلی هرکس از مذاکره با آمریکا حرف بزند عقل ندارد

طاهری: آمریکا نماد بدعهدی و زورگویی است، و با این سابقه مگر می‌شود با او مذاکره کرد. این را هم بگویم که هیچوقت نگفتیم مذاکره نجس است اما در شرایط فعلی و با این زیاده خواهی آمریکایی‌ها، مذاکره با آنها عین النجس است. جالب اینجاست که آمریکا اهل گفت‌وگو هم نیست. هرجا کم بیاورد تهدید میکند. هرکسی که امروز دارد از مذاکره با آمریکا صحبت میکند در هر لباسی باشد یا عقل ندارد یا خائن است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •