انتشار تصاویری از فعل و انفعال در کفِ قبرستان شهدا/ پاسخِ یک مسئول به انتقادات: مسقف‌سازی می‌کنیم نه یکسان‌سازی
  • 1397/07/28 10:44
  • 104505
گزارش آناج از آنچه در گلزار شهدای شنب‌غازان تبریز رخ می‌دهد؛

انتشار تصاویری از فعل و انفعال در کفِ قبرستان شهدا/ پاسخِ یک مسئول به انتقادات: مسقف‌سازی می‌کنیم نه یکسان‌سازی

فعالان فرهنگی شهر معتقدند در گلزار شهدای شنب‌غازان مشغولِ تخریب نمادهای شهدا هستند اما مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها و مجری طرح می‌گوید کاری با کف‌سازی ندارند و مشغول مسقف‌ سازی‌اند.

گروه فرهنگی آناج: یکسان‌سازی مزار شهدا منتقدانی دارد و از فعالان فرهنگی شهر گرفته تا خانواده‌های شهیدان به حذفِ نمادهای شهدا و ویترین‌هایی که صندوقچه‌ی اسرار یک شهید و عقاید اوست، معترضند.

بعد از اجرای فاز یک طرح یکسان‌سازی مزار شهدا در وادی رحمت تبریز، منتقدان چنین رویه‌ای را مدیریت بولدوزری خواندند و در نهایت قرار بر این شد در اجرای فاز دو به نکته‌نظرات مخالفان توجه و خواسته‌هایشان مدنظر قرار گیرد. حال پروژه‌ی فاز دو به حال خود رها شده است و در این میان اخباری مبنی بر یکسان‌سازی قبور شهدا در محلات تبریز به‌گوش می‌رسد.

روح‌الله رشیدی از فعالان فرهنگی تبریز در این‌باره می‌نویسد: "یکسان‌سازان همچنان می‌تازند! تیغِ تخریبگران همچنان می‌بُرد. گوششان به هیچ حرف و حدیثی بدهکار نیست. حتی اگر برایشان از ناراحتی و گلایۂ رهبر گواهی بیاوری، باز هم سوار بر لودر، می‌کوبند و جلو می‌روند! با سماجت و یکدندگی، آخرین نشانه‌های دفاع مقدس مردمی را برمی‌چینند. آنچه بر ذهن و دلشان سیطره دارد، مُشتی بخشنامۂ پوچِ خودساخته است که پُشتش پنهان شده‌اند و به استناد همین‌ها، خود را از هرگونه پاسخگویی معاف می‌دانند!

پس از تخریب پرهزینۂ گلزار شهدای وادی رحمت، حالا افتاده‌اند به جان مزارهای محلات تبریز. اینجا گلزار شهدای شنبغازان است که به بهانۂ مسقف‌سازی، حجله‌ها و درختهایش را سربریده‌اند. یقین داریم که در واکنش به هر اعتراضی، پولی را که می‌خواهند خرجِ مزار شهدا کنند به رخ خواهند کشید و اینکه می‌خواهیم مزارها را در شأن شهدا بازسازی کنیم و از این حرف‌ها. حرف‌هایی که در خرابکاری‌های قبلی هم می‌زدند..."

برای پیگیری موضوع سراغِ مسئول این اقدامات را می‌گیریم اما او منکر یکسان‌سازی است. احد فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در پاسخ به این سوال که علت برش صندوقچه‌های بالای قبور شهدا در مزار شنب‌غازان تبریز چیست، عنوان می‌کند: در اطراف قبور شهدای تدفین شده در این محل تابلویی نیست و ما نیز چیزی را برش نداده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر یکسان‌سازی نمی‌کنید، علت قطع درختان گلزار شهدای شنب‌غازان چیست، تاکید می‌کند: ما اصلا درختی قطع نکرده‌ایم و تکذیب می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز خاطرنشان می‌سازد: قرار بود شهرداری منطقه 6 تبریز وضعیت این قبرستان را ساماندهی کند اما از آنجایی که در ردیف بودجه عمرانی‌شان لحاظ نشده بود، سازمان آرامستان‌ها با اعتبار 180 میلیون تومانی مسئولیت مسقف‌سازی را برعهده گرفت و ما به کف‌سازی ورود نکرده‌ایم.

اظهارات این مقام مسئول موضوع را پیچیده می‌کند. در یک طرفِ ماجرا تصاویری است که حکایت از اقداماتی در کفِ گلزار شهدای شنب‌غازان دارد و در آن سوی ماجرا سخنان مقام مسئولی است که می‌گوید یکسان‌سازی نمی‌کنیم.

بنیادِ شهید و امور ایثارگران نیز تازه از تغییراتِ مدیریتی رها شده است و باید منتظر ماند و دید در کجایِ این "یکسان‌سازی" یا "مسقف‌سازی" قرار دارد و چه نقشی را در قبال این ماجرا ایفا می‌کند. قطعاً نقش آنان به‌عنوان مسئول اصلی امور شهدا و سیاست‌گذار، سکوت نیست.

گزارش کوتاه از: مجید قنبرزاده

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • بی بی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۱۱:۳۶
    برای مجریان این طرحها مهم بودجه ای است که بنام اجرای این طرح ها بدست میاورند و در وحله اول نه نظرات خانواده های شهدا، فعالان فرهنگی و منتقدین! بخدا دیگر برای من حضور در فضای مسقف و یکنواخت گلزار شهدای تبریز (وادی رحمت) هیچ جذابیتی ندارد و دل ادم میگیرد! قبلاً انسان وقتی به آنجا میرفت یک حال دیگری پیدا میکرد. سر هر مزاری شهیدی میرفتی خانواده شهید با حال و هوای خود مزار را تزئین کرده بود و دل نوشته های خانواده ها بر روی سنگ مزار نقش بسته بود ولی حالا همه چیز کلیشه ای و یکنواخت!!!!! شاید بعد از چند صباحی همین مکانهای مسقف برای درآمد زایی شهرداری تبدیل به بازارچه و نمایشگاه فروش صنایع دستی هم بشود با اوضاعی که حالا می بینیم هیچ بعید هم نیست!
    13 + 0 -
  • سرابی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۱۶:۳۹
    اگر شما این درختها را قطع نکرده اید لابد اموات آنها را خورده اند!
    4 + 0 -
  • حسینی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۱۷:۳۸
    مثل اینکه جناح طرفدار آقای رشیدی چند وقتیه تو آناج بر مخالفانش غلبه کرده!!!!!! عزیزم سقف باید روی ستون ها بشینه! ستون هم برای استوار بودن نیاز به پی داره! پی هم معمولا تو روستای ما باید زمین کنده شده و اونجا عملیاتی بشه!
    بهتره که آقای رشیدی به جای انتقادات بی خود و بی جهت راهکار بده! چند تا فعال فرهنگی رو اینبار از مجموعه بچه های معماری دانشگاه هنر جذب کنه! بیان راه کار وطرح پیشنهادی بدن به اینا!
    1 + 5 -
    • محمدزاده
      ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۰:۰۷
      مشخصه کاملا در این زمینه بی اطلاعی. برادرِ من! راهکار در دل انتقاد وجود داره اما برای آدم عاقلی که قصد خدمت داره نه قصد تخریب. وقتی میگن میراث شهدا باید حفظ بشه یعنی حجله ها و سنگ مزار رو حفظ کنید بعدش هر ساماندهی دلتان میخواهد بفرمائید. لزومی نداره همون اول کار حجله رو و درختچه ها رو و سنگ مزار رو بردارن و بندازن دور. در ضمن من در جریانم که الان نزردیک ده سال میشه که صدتا طرح عملیاتی و کارشناسی هم به این متولیان داده شده ولی نمیخواهند بپذیرند!! مساله خیلی ساده است. چرا عده ای نمیخوان بفهمند الله اعلم
      4 + 0 -
    • حامد سهرابی
      ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۰:۱۳
      یادمه سال پیش بود که همین آناج اطلاعیه داد که بیاین بشینیم و در مورد این مساله مزارهای شهدا صحبت کنیم. همین برادر رشیدی و چند نفر دیگه با طرح و برنامه و منطق اومدن، اما شهرداری و بنیاد و متولیان نیومدن. یعنی ظاهرا قرار نیست کار با اصول پیش بره یعنی یه دستهای پشت پرده ای وجود داره که به هر نحوی میخواهد مزارهای شهدا رو یکسان سازی بکنه. برای همین هست که هرقدر براشون از نظر رهبری و مخالفت حضرت آقا با این طرح بگی فایده نداره.
      4 + 0 -
    • negin
      ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۰:۱۹
      جسارتا برای کندن یه چاله ستون در روستای شما، همه ی درختهای به شعاع چند ده متری رو هم قطع میکنن؟
      4 + 0 -
  • محمدرضا
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۲:۴۲
    باسلام
    باگذشت نزدیک به 30سال از پایان جنگ، آیا لازم نبود همسان سازی قبور شهدا جهت تسهیل رفت و آمد پدران و مادران سالخورده شهدا که اکثریت آنها آرزو به دل به رحمت خدا رفتند و نه به خاطر ارزش دهی به مقام شهدا انجام پذیرد؟ ای کاش نویسنده دنبال ًپرهزینه هایً دیگری باشد تا بلکه به مقصود دل!؟ خود برسد.
    1 + 1 -
    • رهنما
      ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۳:۱۵
      دارید سئوال بدیهی می پرسید. همیشه اینطور نیست که هرجا زیاد خرج کردیم کارمان خوب و ارزشمند است. نه تنها برای خانواده ی شهدا که باید برای زائران مزار شهدا رفت و آمد را تسهیل کرد. اما آیا تسهیل رفت و آمد منوط به برداشتن حجله ها است؟ ما بارها به شنب غازان رفته ایم. اگر برای حفظ میراث فرهنگی گلزار شهدا وسواس داشتند حتما راههای بهتری برای تسهیل رفت و آمد پیدا می کردند. در همین عکسها هم معلوم است که اینجا می شد مسیرها را با تسطیح و پر کردن چاله ها و گودی ها ساماندهی کرد.
      در مورد عدم دسترسی به مزارها خیلی غلو می کنید. واقعا اینطورها هم که می گویید نیست.

      1 + 0 -
    • هادی
      ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۳:۱۹
      ساماندهی مزار شهدا و تسهیل مسیرهای دسترسی ربطی به همسان سازی و یکسان سازی و تخریب نداره!!
      چرا مساله به این روشنی رو اینقدر پیچیده و احساسی میکنید؟ متولیان امر موظفند برای مساله (ساماندهی)!! مزار شهدا هزینه کنند. اما حق تخریب ندارند. این عین عبارت حضرت آقاست که در بازدید گلزار شهدای یکی از استانها فرمودن: «شکل ظاهری گلزار شهدا حفظ شود و فقط #مسیرهای_دسترسی آسان را میسر کنید.» اینها دارند تو روز روشن علنا مغایر دستور رهبری عمل میکنن!! در ضمن هیچ عقل سلیمی اجازه نمیده همچین ظلمی رو در حق هیچ اثر تاریخی و ارزشی بکنن.
      1 + 0 -
  • هادی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۲:۴۳
    برای کسی که اول می‌کوبد و بعد دنبال راه‌کار می‌گردد، باید با همان بولدوزر اداره‌اش را سرش خراب کرد و بعد راه‌کار پیشنهاد کرد.
    خجالت هم خوب چیزی است. ده سال است هزاران نفر از اساتید تاریخ و هنر و معماری گرفته تا کارشناسان فرهنگی و باستان‌شناسی و دفاع مقدسی صدها ساعت در این زمینه مصاحبه کرده اند و نظر داده‌اند و راهکار مکتوب و غیر مکتوب برای این آقایان ارائه کرده‌اند. الان عده ای نادان آتش بیار معرکه شده‌اند که راه‌کار بدهید. فلاحی پول می‌دهد و منطقه 6می‌کوبد. بعد من و توی حزب اللهی را می‌اندازند به جان هم که طرح بیار و راهکار بده و از این چرندیات. داریم در زمین نامردها بازی می‌کنیم. می‌فهمی؟؟!!!
    1 + 0 -
نظر شما
  • 10
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •