لیثی، منتقدانِ معتقد و معاندان ضد حسین!
  • 1397/06/24 09:42
  • 103490
نگاهی به سخنان مداح جوان تبریزی؛

لیثی، منتقدانِ معتقد و معاندان ضد حسین!

آنان را که مدام در هیئات می‌بینم، در صفحه اینستاگرام‌شان می‌نویسند ما از حاج سلیم و امثالِ زیرک‌کار رسیده‌ام به مهدی لیثی، آن هم فقط به‌خاطر یک اشتباه.

گروه فرهنگی آناج/ مجید قنبرزاده: موعظه‌ی مهدی لیثی را چند بار دیده‌ام، واکنش‌ها را به سخنان او دنبال کرده و توضیحاتِ بعدی این مداح جوان در صفحه‌ اینستاگرامی‌اش را به‌نظاره نشسته‌ام. لیثی دغدغه‌ی برگزاری عزای امام حسین(ع) را دارد اما از آنجایی که موعظه‌خوان نیست نه از ادبیاتِ مناسب برای بیانِ نظرات شخصی‌اش بهره می‌برد و نه مخاطبِ جملات خود را به‌طور دقیق مشخص می‌کند.

منتقدان جملاتی همچون "این شهر پرگناه باید به منِ هیئتی عادت بکند"، "برید بمیرید"، "این‌ها نمی‌فهمند" و ... بر نمی‌تابند و از آنجا که در سخنان این مداح مخاطب دقیقاً مشخص نشده است، شهروند می‌گوید: اگر منِ معتقد به‌اسلام و اهل بیت(ع) بگویم برای ایفایِ محتسبات ساعت‌ها راهِ تردد خودروها را مسدود نکنید و ساعتِ 2 بامداد با صدای طبل و بلندگوهایی که صدایشان تا خیابان‌های اطراف می‌رود خواب را از اهل منزل نگیرید، باید بمیرم؟!

شاید اگر لیثی می‌گفت ما آداب عزاداری را رعایت می‌کنیم و تا حد امکان سعی در عدم ایجاد مزاحمت برای سایرین داریم و در ادامه با ادبیاتی مناسب‌تر مخالفان برگزاری مراسم عزا برای امام حسین(ع) را مورد مذمت قرار می‌داد هیچ نمی‌شد اما او با گفتار خود جایِ متهم و شاکی را عوض کرد.

هرچند که این مداح در توضیح بعدی‌اش مخاطبان خود را مشخص کرد و با بیان اینکه در گناه و ثوابِ مردم این شهر شریک است و خود را تافته‌ی جدابافته نمی‌داند، گفت: چرا در مناسبت‌ها و مراسمات دیگر هر کاری می‌کنیم عیب نیست و فقط عزای حسینی مورد هجمه‌ی هدفمند قرار می‌گیرد؟!

حال دو گروه مخالف مداح آینده‌دار تبریزی شده‌اند، دسته‌ی اول شیعه ستیزانی‌اند که گذرِ دوران آنان را نسبت به دین و اهل بیت(ع) بی‌اعتقاد کرده است و در کمال تاسف یا امام حسین(ع) را قبول ندارند و یا اگر دارند، برگزاری مراسماتِ عزا را لازم نمی‌دانند.

اما دسته‌ی دوم نه‌تنها اعتقاد قلبی به اهل بیت(ع) دارند، خود نیز پایِ ثابت عزاداری‌ها و یا به‌قولِ معروف جزوی از صف شاخسی‌اند که در راهِ سیدالشهدا، جان و مال‌شان را هم به طبق اخلاص می‌گذارند.

رویکردِ اشتباه مهدی لیثی دسته‌ی اول را جری‌تَر و گروه دوم را دل‌آزرده کرده است اما نباید منتقدان نیز به‌مانند مداحِ جوان غیرمنصفانه به کُرسی قضاوت بنشینند و اشتباه لیثی را به‌پایِ دستگاه عزای امام حسین(ع) بنویسند.

این شهر پرگناه باید به من هیئتی عادت بکند، چَندان تفاوتی با جمله‌ی "برود هر که دلش خواست شکایت بکند، شهر باید به من و دولتم عادت بکند" ندارد. هیئتی هم باید شأن خود را حفظ نماید و هم واجباتیِ همچون عدم سلب آسایش دیگران را از یاد نبرد.

علی‌ایحال هنوز اول عشق است و تا اربعین روزهای زیادی باقی است، باید از حاشیه‌ها رها شد و به عشقِ امام حسین(ع) عَلم چرخانید. این دقیقاً همان چیزی است که به مذاقِ دسته‌ی اول خوش نمی‌آید، خُب نیاید! ما عاشقی‌مان را می‌کنیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • عبدالصمد ملکی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۱:۴۶
    نمازی که ستون دین و از واجبات است به استنباط تمامی فقها و مجتهدین اگر به گونه ای ادا شود که برای مردم مزاحمت ایجاد کند (یعنی اگر در مسیر رفت و آمد مردم ادا شود)حرام است1، چه برسد به عزاداری که در سیره ی ائمه فقط به شکل جلسات مرثیه و شعر خوانی وجود داشته.

    1. مسأله 907- نماز خواندن در چند جا مکروه است و از آن جمله است: حمام، زمین نمک‎زار، مقابل انسان، مقابل دری که باز است، در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور می‎کنند زحمت نباشد و چنان چه زحمت باشد حرام و نماز باطل است،
    21 + 4 -
  • علی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۳:۳۲
    اگر عزاداری در مساجد و حسینیه ها برگزار شود، چه اشکالی دارد؟، چرا امثال آقای لیثی تأکید بر عزاداری در خیابانها دارند؟، آیا نمی شود همانند لیالی قدر، مراسم ها در مساجد برگزار شود و انسانهای معتقد خالصانه در مراسم شرکت کنند، برگزاری مراسم بشکل فعلی جز سطحی کردن عزاداری و بعضاً تبدیل آن به محل سرگرمی و تضعیع حقوق شهروندان هیچگونه منفعتی برای مسلمین نخواهد داشت.
    16 + 5 -
    • علی رضا
      ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۸:۱۱
      چرا وقتی مردم عروسی میگیرن می تونن خیابان هارو ببندند و برقصن .چرا وقتی محرم میاد این حرف و حدیث ها پیش میاد
      1 + 0 -
  • محمدرضا باقرپور
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۸:۳۵
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین... نظرات دوستان و فرهیختگان را دیدم و چندین بار مرور کردم هم نظرات را و هم فایل تصویری را و از وضعیت پیش آمده به عنوان یک شهروند متأثر شدم و تکلیف شد تا مطالبی را با صراحت بیان نمایم. امیدوارم این نوحه خوان هم گفته های اینجانب را که از سر خیرخواهی است، تخریب یا چیز دیگر قلمداد نکنند که کار اینجانب تحلیل اینگونه مسایل است و بنده هم نمی خواهم جای این آقا را و میکروفونش را بگیرم با این نوشته هایم و به جایش نوحه بگویم. در این حوزه، معضلات زیادی داریم که در یکی، دوسطر هم نمی شود بیانشان کرد؛ هم نارسایی ها و غلط های شکلی داریم و هم محتوایی و ماهوی و محدود به این آقا، یعنی آقای مهدی لیثی جوان هم نمی شود؛ متأسفانه الآن می بینیم هر کسی که اندکی در خود صدای بهتری احساس می کند یا اندکی تشویق می شود، زودی به خود اجازه می دهد در نوحه سرایی و مداحی هم ورود کند؛ هیچ آزمون و فیلتر و نگهدارنده ای و هیچ شرایط سخت و جدی و حتی سهل اولیه ای هم در ورود به این عرصه نیست. برای فعالیت های سطح پایین در جامعه حتی یه مدارکی و یه سطح سوادی در نظر می گیرند و لازم و ضروریه اما برای نوحه سرایی و مداحی، چنین چیزی نیست و ما می بینیم اکثر اینها، هم سطح سوادشان پایین است و هم اینکه مطالعه ای ندارند. آقای مهدی لیثیِ سی و چند ساله ظاهرا جوگیر شده؛ به نظرم ایشان غرضی نداشته اند و نادانی کرده اند و کوتاهی. مقصر من و تو هستیم که میدان می دهیم به این افراد و در پای نوحه شان می نشینیم... قبلا ریش سفیدان و پیش کسوتان در هیأت های عزاداری تذکراتی را می دادند و اقتدار داشت کلامشان اما اکنون نه... شاید بهتر می بود مسؤولان ارشد استانی مرتبط با این موضوع، رأساً ورود می کردند و یه تذکری به ایشان می دادند. برای یک کار کوچک هنری که توش دوتا جمله قراره گفته بشه و قراره شخص میکروفون به دست بگیره و پشت تریبون وایسته و برای تعداد اندکی ارائه سخن بکنه، مجوز لازمه و مطالبی که قراره گفته بشه، بررسی می شه اما در یک چنین برنامه ای که این همه مخاطب داره و درواقع زنده و در لحظه اتفاق می افته، هیچ نظارتی نشده و نیست...من نمی دانم دقیقا این آقا منظورش از فروختن بچه چیست؟! ما این جمله را برای بچه ها چه طوری توضیح بدهیم؟ احتمالا خودش هم نمی دونسته و سینه به سینه یاد گرفته بوده البته خودش یه توضیحاتی داده و توجیهاتی آورده؛ خب شما البته حرفی را گفته اید و بعد دنبال این تاریخچه اش گشته اید و حتما هم که کمکتان کرده اند و قطعا شما چنین سواد و اطلاعات تاریخی ندارید به جهت رشته و مقطع تحصیلیتان. خب با فرض قبول این حرف که زمانی چنین بوده چنان بوده و به فروختن فرزند در زمان های دور اشاره کرده اید برای کنیز و شاگرد و غلام و غیره که مربوط به برده داری می شه و من البته نمی دونم صحت و سقم این قضیه را آیا چند درصد افرادی که پای نوحه شما نشسته بودند این موضوع را می دانستند و می دانند یا برای تک تک آنها باید آگهی کنی و توضیح بدهی منظورتان را؟! چرا چیزی می گویی که مشکل درست می کنی و دغدغه ایجاد می کنی؟ چیزی که در حال حاضر به ذهن متبادر می شه، اینه که فروختن فرزند معنای خاصی دارد در این عصر که خود بهتر می دانید. خلاصه، شما خواسته ای ثواب کنی یه جنجالی ایجاد کرده ای و کارت قطعا غلط بوده است و سخنانت با ادبیات خوب و در شأن عزاداری امام حسین علیه السلام نبوده است. آقای لیثی شما و امثال شما که عاشق بدون معرفت و شناخت عمیق هستید، موجب دفع شده اید نه جذب و باید که تجدیدنظر بفرمایید در ادبیات و دیالوگ هایتان...انتظار می رفت شمایی که در محضر مقام معظم رهبری هم نوحه سرایی کرده اید، نمونه و الگو می بودید نه مایه جنجال. آقای لیثی به فرض بعضی از حرف هایت درست بوده باشد آیا از زبان شما شایسته بود و لازم؟ هر کسی باید اندازه خودش را بداند و در حد خودش حرف بزند. تو از کجا فهمیدی این شهر، پرگناه است؟ به کدام آمارها دسترسی دارید و استناد کرده اید؟ کدام تحقیق میدانی را انجام داده اید؟ درثانی شهر پرگناه را قرار نیست شما مطرح کنید؛ کار شما نوحه گفتن است و ثالثا هر حرف حتی درستی را نباید گفت؛ برخی از مسایل هستند که طبقه بندی شده هستند و قرار نیست شما به این وضوحی بگویید شهر پرگناه و قطعاً آثار این حرفتان را نمی دانید که اگر می دانستید، دقت می کردید. شما تعمیم داده اید؛ دوتا بدحجاب و دو نفر الکلی و چند نفر اختلاس کننده و رشوه بگیر را احتمالا دیده اید و تعمیم داده اید و اینها نمونه و تعمیمی برای کل شهر نیست...به نظرم، برای همین یک کلمه شهر پرگناه که در جمع مطرح شده و برای اینکه نوحه گویان دیگر دقت بیشتری بکنند، دادستان به عنوان مدعی العموم و معاونت سیاسی استانداری و مدیریت اطلاعات استان می توانند به موضوع ورود کنند؛ چراکه فضای بدی را ترسیم کرده اند و مدت ها تأثیرش در ذهن ها خواهد ماند...
    50 + 1 -
  • رشیدپور
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۱۸:۰۲
    واقعا اناج خجالت بکش از چنین فرد معلوم الحالی که به مردم آذربایجان توهین کرده و انها را عده ای گناهکار می داند داری طرفداری میکنی.جمع کن بابا این خبرگزاری رو.در همه جا صحبت این فرد هست و دوست و دشمن دارن مردم آذربایجان رو مسخره می کنند بخاطر یک فرد بیسواد که با دیدن دوتا دختر در کنار دسته جات جوگیر شده شدیدا و حرف دهنش رو نمیفهمه چی بلغور میکنه!
    11 + 7 -
  • شهروند بی حقوق
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۲۹
    این مداح هتاک که تمام امکانات مادی و معنوی رو در مشت خودشو همراهان این نوع عزاداری داره و اینگونه هتاکی می کنه باید از مردم تبریز رسمن عذرخواهی کنه. از اون گذشته امثال ایشون که با این ادبیات به کل جامعه حمله میکنن و به ضرورت وجود این مراسم پافشاری میکنن چرا برای پول این کار رو انجام میدن؟ و اون هم مبالغ بسیار بالا!!!
    از اون گذشته این مراسم باید در حسینه برگزار بشه که از حالت تفریح برای جوانان در بیاد و عزادار واقعی به اون محل مراجعه بکنه
    12 + 7 -
  • تبریزیم
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۱۰:۰۲
    دین توام با عقلانیت راه چاره است. عقل حجت درونی و ودیعه ای گرانبها از سوی خداوند بزرگ است. آن را قدر بدانیم. السلام علیک یا اباعبدالله
    9 + 5 -
  • علی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۱۰:۵۴
    ماجراچی بوده؟یکی مختصرتوضیح بده.این مداح چه توهینی کرده؟
    5 + 8 -
  • تبریزی
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۳۰ - ۱۱:۵۶
    مهدی لیثی خودش گناهکاره شکی نیست همه دوستان نزدیکش اینو بخوبی می دونن ولی حق نداره مردم شهر تبریز رو گناهکار جلوه بده .
    اگه واقعا عزاداری می کنه برن در جاهای مسقف و مساجد عزاداری کنن مثل عزاداری های بقیه امامان و پیامبر.
    برای خودشون تفریح پیدا کردن.
    5 + 3 -
نظر شما
  • 9
  • 0
  • 2
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •