مدرسه میثاق
بانک انصار
موسسه کوثر
قاصدک
خرید زمین کربلا به شصت هزار درهم توسط اباعبدالله/لشکرکشی عمر سعد با سپاهی چهار هزار نفره به دشت نینوا
  • 1397/06/22 09:29
  • 103427
روز سوم محرم بر کاروان امام حسین(ع) چگونه گذشت؛

خرید زمین کربلا به شصت هزار درهم توسط اباعبدالله/لشکرکشی عمر سعد با سپاهی چهار هزار نفره به دشت نینوا

سومین روز از محرم و دومین روز ورود کاروان امام حسین(ع) به دشت کربلا با ورود سپاه چهار هزار نفری عمربن سعد همراه بود.

گروه فرهنگی آناج: هر روز از روزهای محرم سرگذشت متفاوتی بر کاروان و اهل بیت اباعبدالله بن الحسین (ع) گذشته است که راویان و تاریخ‌نویسان زیادی به آن اشاره کرده‌اند، اگرچه شاید بسیاری از اتفاقات نیز از نظر مورخان دور مانده و مصیبت‌هایی که به اهل بیت پیامبر وارد شده به طور کامل نقل نشده باشد.

روز و شب سوم محرم نیز خالی از این اتفاقات نبوده است همانطور که شب سوم محرم را به مانند شب‌های دیگر دهه اول محرم به نام حضرت رقیه(س) نامیده‌اند؛رقیه(س) دردانه سه ساله حسین بن علی(ع) است. نام مبارک او در بعضی از کتاب‌های تاریخی و مقاتل نقل شده است و برخی دیگر مانند ریاض الاحزان از او با نام فاطمه صغری یاد کرده‌اند. رقیه(س) در روز سوم صفر سال 61 هجری قمری در سفر اهل بیت به شهر شام از دنیا رفته است.

شاید نام گذاری روز سوم محرم به نام این بانوی کوچک به این انگیزه بوده که در گرماگرم عزاداری دهه اول، از مظلومیت او یادی شود.

"آن که که در این مزار شریف آرمیده است/ام البکاء رقیه ی محنت کشیده است/چشم تو را چقدر بر این در گذاشتند/گفتی پدر مقابل تو سر گذاشتند/تنها به این بسنده نکردند شامیان/پا را از این که بود فراتر گذاشتند/یعنی حساب کوچکی پیکر تو را/با تازیانه های مکرر گذاشتند"

خریداری قسمتی از زمین کربلا توسط امام حسین(ع)

از وقایع روز سوم محرم الحرام که در تاریخ ذکر شده، این است که امام حسین علیه‌‏السلام قسمتى از زمین کربلا را که قبر ایشان در آن واقع شده از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریدارى کرد و با آنها شرط کرد که مردم را براى زیارت قبرش راهنمایى نموده و زوار او را تا سه روز میهمانى نمایند.

حضرت سیدالشهدا (ع) زمین کربلا را پس از خریدن دوباره به قبیله بنی اسد برگرداند ولی شرط کرد:"کسانی که به این سرزمین می‌آیند از آنها پذیرایی کنید." به عبارت دیگر امام (ع) این سرزمین را وقف نکرد بلکه آن را در اختیار اهالی آن منطقه نهاد.

حجت الاسلام قرائتی هم در فلسفه خرید کربلا می‌گوید:" امام حسین وقتی کربلا آمد، زمین کربلا را به دلیل مسائل فقهی خرید و فرمود: زمین مردم است، من در زمین مردم می‌خواهم شهید نشوم، خون من در زمین غصبی ریخته نشود، زوارها که زیارت من می‌آیند، پا در زمین مردم نگذارند."

ورود لشکر عمر سعد به کربلا در روز سوم محرم

عمر بن سعد یک روز بعد از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا یعنی روز سوم محرم با چهارهزار سپاهی از اهل کوفه وارد کربلا شد. بعضی از تاریخ نویسان نوشته اند که «بنوزهره» که قبیله عمر بن سعد بودند نزد او آمدند و گفتند تو را به خدا سوگند می‌دهیم از این کار درگذر و تو داوطلب جنگ با حسین مشو زیرا این باعث دشمنی میان ما و بنی هاشم می‌گردد. عمر بن سعد نزد عبیدالله بن زیاد رفت و استعفا کرد، اما با وعده جکومت ری تطمیع شد.

پدر عمر سعد از دشمنان اهل بیت(ع) بود، در روایات آمده است زمانی که عمر بن سعد کودکی بیش نبود حضرت علی(ع) از سرنوشت شومش به سعد بن ابی وقاص سخن گفته است.

در روایات آمده که روزى حضرت على(ع) بر منبر کوفه خطبه مى‌خواند و مى‌فرمود: آنچه مى خواهید از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید. پس به خدا سوگند هر چه سوال کنید از خبرهاى گذشته و آینده به شما خبر مى‌دهم. سعد بن ابى وقاص پدر عمر سعد برخاست و گفت: یا امیر المؤمنین خبر ده مرا که در سر و ریش من، چقدر مو است.

حضرت فرمود: که رسول خدا(ع) خبر داده که در بن هر موئى از تو شیطانى است که ترا گمراه مى‌کند و در خانه تو فرزندى است که فرزند من حسین(ع) را شهید خواهد نمود و اگر خبر دهم عدد موهاى تو چقدر است باز مرا تصدیق نخواهى کرد، لکن به آن خبرى که گفتم حقیقت گفتار من ظاهر مى‌شود.

بعضى مى‌گویند عمر بن سعد در کربلا تقریباً 23 سال داشت ولى بعضى قائلند 36 ساله بود، سعد بن وقاص در سال 75 هجرى قمرى در سن 74 سالگى مُرد و در بقیع دفن شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
تلاش خودرو
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •