مدرسه میثاق
بی‌آزار: بودجه دست دولت است، من یقه‌ گیری‌ام را می‌کنم/ یک مشت بچه‌ ارزشی نشان دادند می‌شود برای مردم دوید
  • 1397/06/17 15:00
  • 103263
گفت‌وگوی صریح آناج با روحانی اینستاگرامی؛

بی‌آزار: بودجه دست دولت است، من یقه‌ گیری‌ام را می‌کنم/ یک مشت بچه‌ ارزشی نشان دادند می‌شود برای مردم دوید

حضور حجت‌الاسلام بی‌آزار در تبریز فرصتی شد تا در تحریریه آناج از او میزبانی کنیم و پیرامون مسایل روز با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

گروه سیاسی آناج: صفحه‌ی اینستاگرام‌تان را باز کنید و در قسمت جست‌وجو بنویسد احسان بی‌ آزار تهرانی، به انگلیسی Biazar هم بنویسد می‌آورد. به‌مانند صدرالساداتی از فعالان فضای مجازی است اما در کنار سیاست، مسایل اجتماعی را نیز دنبال می‌کند و به‌ سبب اقدامات انسان دوستانه و جذب کمک‌های مردمی جهت خدمت به محرومان شهره شده است.

در زلزله‌‌ی کرمانشاه و بحرانِ آب خوزستان حسابی پای کار بود و فرصت حضور او در تبریز را غنیمت شمردیم تا به گفت‌وگویی نیم ساعته با این روحانی بنشینیم، حجت‌الاسلام بی‌آزار هم از کارکردهای اجتماعی‌اش سخن گفت و هم پاسخِ مجتهدانی را داد که به روحانیون توصیه می‌نمایند منبرهایشان را سیاسی نکنند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

به‌جای انقلابی‌ها برخی سلبریتی‌های بی‌اعتقاد و عده‌ای لیبرال پیشتاز مسایل اجتماعی شدند

آناج: شما را بیشتر در کرمانشاه و خوزستان دیده‌ایم، هدف‌تان از رویه‌ای که در پیش گرفتید چه بود؟!

به تعبیر یکی از کارگزاران مهم نظام، در بُعد سیاسی و هژمونی قدرت تسلط بر منطقه کاری کرده‌ایم کارستان که نظام سلطه را متحیر کرده است، در صادرات اهداف انقلاب در مرزهای بین‌المللی نیز خوب بوده‌ایم اما به‌تعبیر آن بزرگ در بعد اجتماعی ایده‌آل عمل نکرده‌ایم و راه نفوذ به‌سبب عملکرد ضعیف‌مان در جبهه‌ی انقلاب فراهم شده است.

خلأ را دشمن دید و در طراحی‌اش سراغ شبکه‌های اجتماعی را گرفت، در اصل کمبود جبهه‌ی انقلاب را پر کرد و حال این نفوذ می‌تواند در کل حاکمیت تاثیرگذار باشد. متاسفانه گروهی در مسایل اجتماعی پیشتاز شده‌اند که یا با جریان غرب همسو و لیبرال بوده‌اند و یا برخی از سلبریتی‌هایی بودند که اعتقادی به دین و مذهب نداشتند.

خرید بیش از 300 کانکس برای زلزله‌زدگان با کمک‌های مردمی

رهبر معظم انقلاب در ابتدا با مشاهده فضای غبار آلود فرهنگی عنوانِ تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و بعدها عباراتی همچون شبیخون و ناتو فرهنگی را به‌کار بردند و آخر سر نیز دیدند این فضا از سویِ کانون قدرت رها شده و فرمودند ما در نظام فرهنگی ولنگاری مواجهیم و آتش به‌ اختیار را برای امثال ما تکلیف کردند.

دشمن تمام ابزارها را برای هدایت اجتماعی در دست داشت و ما ضربه‌های سنگینی خوردیم، در بعضی موارد دیدیم روی سیاست نیز سایه انداخته‌اند با گسیل کردن جریانات در بحث مهمی همچون انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند اثرگذار شوند و یا زمینه‌های اغتشاش را فراهم نمایند.

این شرایط می‌طلبید با چنگ و دندان وارد عرصه شویم، البته قبل‌تر به صورت جزیزه‌ای کارهایی می‌کردیم اما صحبت‌های رهبر انقلاب موجب شد تا مسئله‌ی رسانه و خلأ اجتماعی را با یکدیگر گره بزنیم و به صورت علنی‌تر از زلزله کرمانشاه بدنه‌ی اجتماعی را با خود همراه سازیم. برای نمونه در 2 بخش کرمان و کرمانشاه با اعتمادسازی بیش از 300 کانکس با کمک‌های مردمی خریداری و تحویل نیازمندان دادیم و در کنار سایر خدمات، ملزمات دیگری همچون کولر و بخاری و چندین تریلی اقلام خورکی فرستادیم.

فتنه‌ی آب در خوزستان را حضور حسینی‌ها نقش برآب کرد/ یک مشت بچه ارزشی بدون حق امضاء نشان دادند می‌شود برای مردم دوید

بعد از آن جریان خوزستان رخ داد و دشمنان می‌خواستند با سوءاستفاده از شرایط فتنه قومیتی را رقم بزنند، اما انقلابیون با هشتگ #العطش جریان‌ساز شدند به روستاها و مناطق محروم آبرسانی کردند. به صراحت اعلام می‌کنم آنچه فتنه خوزستان را نقش برآب کرد حضور حسینی‌ها بود؛ مادحین و هیئتی‌ها توانستند در فرصتِ کوتاه با برنامه‌ریزی خوب مشکل را حل نمایند.

بعد از جریان خوزستان صدای مردم، خیلی ضعیف از سیستان و بلوچستان به گوش‌مان رسید و همزمان کار را آغاز و بعد از خوزستان روی سیستان متمرکز شدیم. در سیستان اقدامات متنوعی مثل آبرسانی و توزیع 1100 بسته غذایی هر کدام به ارزش 150 هزار تومان رخ داد و تمام این کمک‌ها از طریق فضای مجازی جمع‌آوری می‌شد. روز عید قربان بیش از 120 راس گوسفند و دو گو ساله را ذبح و میان بیش از 3 هزار نفر گوشت‌ها را تقسیم نمودیم. عید غدیر هم که رسید بیش از 21 هزار پرس غذا به افراد شناسایی شده دادیم.

میلیون‌ها نفر پای کارآمدند و ماحصل آن اعتمادسازی به نظام شد، یک مشت بچه‌های ارزشی بدون حق امضاء، سمت و جایگاه مدیریتی نشان دادند برای پا برهنه‌ها می‌شود دوید. آنان اثبات کردند نظام ما با نگاه جهادی کاربلد است و اگر مشکلی وجود دارد از عدم انگیزه نشأت می‌گیرد چراکه بودجه و قدرت داریم اما از فقدان انگیزه بین مسئولین رنج می‌بریم. منظورم مسئولانی است که درد مردم را نمی‌فهمند و حق هم دارند نفهمند، چون سرمایه‌های برخی از آنان به هزاران میلیارد تومان می‌رسد و چنین کسی حالِ نیازمندی که شب گرسنه سر بر بالین می‌گذارد را نمی‌فهمد.

ریز به ریز دریافتی و هزینه‌هایمان را برای مردم شفاف‌سازی کردیم

آناج: از اعتمادسازی به نظام سخن گفتید، برای دست‌یابی به این هدف چگونه اعتماد عمومی را نسبت به شخصِ خودتان جلب کردید؟!

در کمتر از 24 ساعت 165 میلیون تومان به حساب حقوقی‌مان واریز شد، در آبرسانی خوزستان 65 میلیون تومان و برای اطعام مردم سیستان 160 میلیون تومان هزینه کردیم. 80 میلیون تومان برای ذبح دام دادیم و 85 میلیون دیگر برای اطعام نیازمندان هزینه شد. قریب به یک میلیارد تومان برای ساخت کانکس هزینه کردیم، این رقم‌ها قابل توجه‌اند.

ما از ابتدای کار شفاف‌سازی کردیم، خیلی‌ها پول می‌گیرند اما خروجی هزینه‌هایشان را مطرح نمی‌کنند، در برهه‌ای با یک هیجانی پول‌ها می‌آید و معلوم هم نمی‌شود کجاها می‌رود ولی ما مرحله به مرحله با فاکتور، ریز به ریز و تومان به تومان هزینه‌هایمان را رسانه‌ای کردیم و این خیلی اثرگذار بود.

حساب‌مان شخصی نیست، حقوقی کردیم تا نهادها نظارت کنند

یک ریال این حساب حق الناس است، مادری عکس دو پانصد تومانی را کنار اسکناس پنج هزار تومانی گذاشته بود و در قصه‌ی آب سیستان برایم فرستاد، می‌گفت این پول ذخیره‌ی آخر ماه دو دختر 2 و 5 ساله‌ام بود که بنده در این راه انفاق کردم. این 6 هزار تومان از آن 6 میلیاردی که یک سرمایه‌دار می‌دهد با ارزش‌تر است چون آن خانم همه آورده‌اش را می‌دهد و این خیلی برایم مسئولیت می‌آورد.

متاسفانه بعضاً عده‌ای از این شرایط سوء استفاده می‌کنند و هر کسی یک شماره حساب می‌دهد و آن وظیفه را نیز انجام نمی‌دهد ولی ما به نام شخص خودمان حسابی باز نکردیم بلکه از یک خیریه بزرگ خواستیم یکی از حساب‌های حقوقی‌اش را به ما اختصاص دهد تا ریز به ریز هزینه‌ها مشخص گردد و اداره مالیات و بازرسی نیز بتواند بر آن نظارت نماید. این اقدام یک حسن دیگر نیز داشت و آن اینکه در عرض چند روز بیش از 2 هزار تراکنش ثبت شد و ما از بانک خواستیم تا به واسطه‌ی گردش این حساب به نیازمندانی که از سوی ما معرفی می‌شوند وام قرض‌الحسنه دهد.

آبرویم را از امام حسین(ع) آورده‌ام/ برخی آقایان می‌چسبند به منبر و کاری با این مسایل ندارند

وقتی حساب را حقوقی کردیم، عده‌ای می‌گفتند این کار را نکن، مردم شما را می‌شناسند و قبولت دارند ولی ما گفتیم مردم حرکت‌مان را می‌شناسند و این حساب و آن حساب چندان فرقی ندارد. اینکه می‌گویید مردم چرا اعتماد کردند، بنده آورده‌ام آبروی امام حسین(ع) بوده است، خیلی‌ها با این کارها می‌خواهند مطرح شوند ولی بنده زمانی کار را شروع کردم که تقریبا در سطح کشور در شهرهای مختلف منبر داشتم، خدمت مراجع و رهبر انقلاب رسیده بودم و در هیئات بنده را به‌عنوان روضه‌خوان و نوکر امام حسین(ع) می‌شناختند و آنچه اثرگذار شده همین است.

البته کاری که ما انجام می‌دهیم پر ریسک و مخاطره‌آمیز است، برخی آقایان که لِوِلشان بالاست نمی‌آیند خود را با چنین مباحثی درگیر کنند، سفت می‌چسبند به منبر و کار خودشان را می‌کنند.

دست‌ها بالاست تسلیم شده‌اند!/ برای انجام امور باید "من" را کنار گذاشت

آناج: جنس کار شما با آقای صدرالساداتی متفاوت است، او که می‌گوید خیلی تحت فشار قرار می‌گیرد، بازخوردها نسبت به اقدامات شما چیست؟!

اوایل خیلی تحت فشار بودیم، مخصوصا از خودی‌ها، روشن‌تر بگویم بیشتر مخالفت‌ها از سوی هم لباسی‌های خودم بود. این درد درون گروهی است که صلاح نمی‌دانم رسانه‌ای کنم اما شیرین بود و شاید از روی دلسوزی می‌گفتند مبادا این کارها موجب شود منبر را از دست دهم ولی نه‌تنها منبر سر جایش قرار دارد، تقویت هم شده است. الان به جایی رسیده‌ایم که دست‌ها بالاست و تسلیم‌اند، اگر تحسین هم نکنند ساکت‌اند.

اوایل خیلی تقبیح می‌کردند، بعدها شد تنخیس و الان رسیده است به تحسین! ناگفته نماند یک عده هم همیشه بودند و هستند که این قبیل کارها را رد می‌کنند لیکن ما برخی انتقادات را پذیرفته و در اصلاح رویه‌مان از آنان بهره گرفته‌ایم. خیلی از افراد به قول آیت‌الله جوادی آملی اخلاص‌پنداری دارند و می‌گویند کار خیر را باید من بکنم و اگر دیگری انجام دهد قبول نیست برای همین هم ما انسجام قلبی و هم‌افزایی نداریم و همه می‌گویند من! باید من را کنار بگذاریم.

ما انتقاد را می‌پذیریم و هرکسی همکاری کند دستان او را می‌فشاریم، در جاهایی نیز گفتیم شما پیش‌قراول باشید و ما حمایت‌تان کنیم اما عده‌ای انتقاد نمی‌کنند بلکه نغ می‌زنند و ما اعتنایی به آنان نداریم، کارمان را جلو می‌بریم و هرچه تعداد نغ‌زنان بیشتر می‌شود احساس می‌کنیم قطارمان راه افتاده و قطاری که حرکت نکند را سنگ نمی‌زنند.

برای مبارزه با فر و فحشا در حاشیه تهران برنامه‌ ریخته‌ایم/ در قایق اختلاس شهرداری زابل را برای اولین‌بار مطرح کردم

آناج: در این راه اولویت‌هایتان را مشخص کرده‌اید یا آنکه منتظر بروز حادثه‌اید؟

کارهایمان بزنگاهی است و قبل از آنکه رسانه‌ای شوند به صورت فردی کار می‌کردیم ولی الان در عین اینکه کارمان جهادی است، تشکیلاتی نیست، منظور از تشکیلاتی این است که بودجه و دفتر مشخصی نداریم و تمام اقدامات‌مان آتش به اختیار مطلق است. با هیئت رزمندگان صحبت کردیم و طرح انقلاب در انقلاب را به سمتی می‌بریم تا نیروهایی که صاحب امضاء نیستند اما خوش سلیقه، چالاک و به درد بخور هستند را شناسایی نماییم.

در بحث خوزستان اگر شخصاً وارد کار می‌شدیم تا آشنایی با محیط چند هفته‌ای طول می‌کشید و کار از دست در می‌رفت اما با تیم پنهان قوی‌ترین گروه‌های جهادی را شناسایی و ارتباط گرفتیم. بر این باور بودیم توزیع آب معدنی خوب است اما بعد از جلسه با نخبگان آن منطقه دیدیم خطاست! تمام کارها در دو ساعت بسته شد و این یعنی کار تشکیلاتی، آنان با همه هماهنگ بودند و گفتیم هزینه با ما و ظرف یک روز 160 میلیون تومان منبع آب برای روستاها خریداری شد.

اگر در کل شهرها چنین نیروهایی را شناسایی کنیم کارمان آسان می‌شود و وقتی آژیر قرمز بلند شد اقدام می‌کنیم اما در دراز مدت برنامه‌های دیگری را نیز دنبال می‌کنیم. در خود حاشیه‌ی شهر تهران بحث فقر، فحشا و اعتیاد وجود دارد و اکنون برای اهالی این منطقه برنامه داریم.

در بخش سیستان ما کارمان را انجام دادیم، شاید بگویید 1100 غذا چه ارزشی دارد؟ اما این کار ما پیوست خورد و بعداً هلال احمر نیز پای کار آمد و 5 هزار پرس غذای دیگر بین مردم توزیع کردند، وزیر ارتباطات در زابل برای تامین خدمات مخابراتی وعده داد و رئیس بنیاد شهید در آنجا حاضر شد. ما نیز همین را می‌خواهیم، بیایند پای کار و نظرات را جلب کنیم!

در مطالبه‌گری به رخ کشیدن غفلت‌ها تلنگری می‌شود تا یک عده از خواب بیدار شوند، در خود زابل بنده با یک فیلم در قایق اختلاس شهرداری زابل را برای اولین‌بار مطرح کردم، این فیلم یک دقیقه‌ای در فضای مجازی پخش شد و خیلی مسئولان تکان خوردند، من بچه طلبه از این ظرفیت استفاده می‌کنم.

بنده دولت نیستم کار بنیانی انجام دهم و در توانمم نیست، صیانت از پول ملی و تمامیت ارزشی و سود ناخالص ملی دست بنده نیست! بودجه در دست دولت است اما یک جایی یقه‌‌گیری خوب است، البته نباید سیاه نمایی و موازی کاری شود. ما آمدیم دولت را تقویت کنیم نه اینکه بزنیم و چوب لای چرخ بگذاریم، اگر یک جایی هم فریاد زدیم بالا دست آن اقدام هم کردیم.

عده‌ای برای کسب آراء در انتخاب یادواره شهدا برگزار کردند، از این بی‌شرفی‌ها زیاد داریم!

آناج: شما در بعد اجتماعی فعالیت چشمگیری دارید، اما این مورد سخنان سیاسی‌تان را کمرنگ نکرده است، باتوجه به مسایل اخیر در باب حوزه سکولار و پیشنهاد یکی از مراجع مبنی بر امتناع از سخنان سیاسی در منبرهای محرم، نظرتان در این خصوص چیست؟!

آقا در سفری که به قم داشتند، فرمودند دو دسته شدن آخوند حکومتی و غیرحکومتی باید برطرف شود، مرجع عالی مقام که این صحبت را کردند یعنی مسئله جناحی با سیاسی فرق می‌کند، ما اصلا نمیتوانیم که سیاسی نباشیم.

خود اهل بیت سیاستگذاران اصیل بودند و اینکه بگوییم ما ورود نمی‌کنیم و تحلیل نداریم با مرّ فرهنگ تشیع در تضاد است و با این دیدگاه شما زیارت عاشورا هم نباید بخوانید. باید مشخص کنیم در جبهه حقیم یا باطل، اگر عضو دسته سوم یعنی قاعدین هستیم که امام سجاد فرموده‌اند این دسته باعث شدند پدرشان شهید شود.

تماشاچی زیاد داریم و مومن هرگز نمی‌تواند بدون موضع باشد، گاهی سیاسی‌بازی‌ها و نگاه ابزاری به اهل بیت(ع) موجب گردیده تا مردم از سیاست زده شوند. عده‌ای برای صندلی ، حزب و جناح‌شان از دین مایه گذاشته‌اند و برای کسب آراء شورای شهر یادواره شهدا گرفته‌اند، از این بی شرفی‌ها زیاد داریم!

چنین کارهایی رخ داده که مردم ناراحت شده‌اند اما اینکه تحلیل کنیم و یزید زمان را بشناسیم جزو اصول است، کسی که می‌گوید روحانی نباید سیاسی حرف بزند همان سکولاریسمی است که نفهمیده غدیر و عاشورا چیست.

گفت‌وگو از: مجید قنبرزاده

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تبلیغ داخلی آناج
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
  • د
    پاسخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۸:۵۲
    قاعدین
    0 + 0 -
نظر شما
  • 1
  • 0
  • 0
  •  
  • آناج نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.
  •