• 3:06 بعد از ظهر

  • 1399-12-05

  • کد خبر: 7225

میز خدمت؛ کارکردی بدیع از نماز جمعه/ رسیدگی به مشکلات نباید فراموش شود

برپایی میزخدمت در نماز جمعه تبریز ابتکاری از نماینده ولی فقیه در استان بود که حالا به شهرهای دیگر هم تسری پیدا کرده است.

گروه اجتماعی آناج: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز از همان روزهای نخست حضورش در آذربایجان‌شرقی دست به اقداماتی زد که برای تمام ائمه جمعه کشور الگویی مثال زدنی بود. حضور در میان مردم حاشیه شهر، برداشتن نرده‌های حائل در نماز جمعه، تردد با تاکسی و اتوبوس و حضور دائمی‌در میان مردم از جمله کارهایی بود که امام جمعه تبریز را به امامِ تمام روزهای هفته تبدیل کرد.

از جمله ابتکارات دیگر حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در نماز جمعه تبریز برپایی میز خدمت در محل مصلی امام خمینی(ره) بود؛ میز خدمتی که هر هفته با حضور برخی از مدیران کل و مسئولین استانی برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا می‌شود تا مردم مستقیما مشکلاتی را که در نامه‌نگاری‌ها و بروکراسی‌های ادرای ایجاد می‌شود را به مدیران ارشد ادارات و سازمان‌ها منتقل کنند.

تا به امروز بیشتر مدیران، روسای سازمان‌ها و نمایندگان مجلس در میز خدمت هفتگی حضور داشتند و به مشکلات مردم رسیدگی کردند. حالا خبر می‌رسد که این ابتکار هم به برخی شهرهای دیگر رسیده و مانند اکثر اوقات اقدامات امام جمعه تبریز به الگویی در کشور تبدیل شده است.

کارکردی بدیع از نماز جمعه

اگرچه بسیاری از مسئولین و مدیران در طول سال ملاقات‌های مردمی‌برای رسیدگی به مشکلات دارند اما برپایی میز خدمت در نماز جمعه و بررسی مشکلات شهروندان باب تازه‌ای برای نزدیکی مردم با مسئولان ایجاد کرده است. مسئولانی که در ادارات شاید بسیاری از مردم نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و مشکلاتشان را رو در رو با آنها بیان کنند. در کنار آن رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه در محل برگزاری نماز جمعه، کارکرد صحیح و نویی از این فریضه عبادی_سیاسی در ذهن مردم ایجاد می‌کند.

اینکه مدیران و نمایندگان مجلس بعد از برپایی نماز جمعه به مشکلات مردم رسیدگی کنند، شکاف میان مردم و مسئولان را که در این سالها ایجاد شده را کم خواهد کرد. انتشار تصاویری که نشان می‌دهد مدیران و نمایندگان مجلس حتی بعد از برپایی میز خدمت و در حیاط مصلی تبریز مشغول رسیدگی به مشکلات مردم هستند، برای مردم و اعتماد آنها به مسئولین دلگرمی‌بزرگی است.

لزوم پیگیری مشکلات پس از میز خدمت

البته اگرچه برپایی میز خدمت و شنیدن مشکلات توسط مسئولین و نمایندگان مساله مهمی‌است اما مهمتر از آن پیگیری حل مشکلات در طول زمان است تا اعتماد مردم نسبت به حضور مسئولین در میان مردم از بین نرود. قطعا پیگیری و حل مشکلات بعد از میز خدمت امید تازه‌ای در میان مردم ایجاد می‌کند تا مطمئن باشند که مشکلاتشان شنیده و پیگیری می‌شود زیرا فراموش کردن مشکلات مطرح شده در میز خدمت کارکرد برپایی چنین محفلی را نیمه کاره گذاشته و باعث سلب اعتماد خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *