• 22:55

  • 1399-11-16

  • کد خبر: 5695

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی؛

چهار کشور همسایه عمده‌ترین مقاصد صادراتی آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان عمده ترین مقاصد صادراتی از آذربایجان شرقی است.

به گزارش آناج، حبیب امین زاده در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه آذربایجان شرقی که با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شد، ظرفیت های اقتصادی و صنعتی استان را برشمرد و اظهار داشت: 3800 واحد تولیدی فعال و 1800 کارت بازرگانی، مرزهای زمینی با کشورهای مختلف و مناطق آزاد تجاری ارس و اقتصادی سهلان را داریم که هرکدام سرمیاه بزرگی در راستای توسعه استان است.

وی آمار صادرات آذربایجان شرقی را نشان از پتانسیل بالای بخش خصوصی انستان دانست و گفت: چالش های مختلف کرونا، تحریم، مسدود شدن مرزها، محدودیت ارزی، دستورالعمل‌های بانک مرکزی، محدودیت کالاهای صادراتی ملی در استان و نبود زیرساخت حمل کالاها از جمله این چالش‌هاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه علی رغم این محدودیت کرونا و بسته بودن مرزها، اهداف صادراتی استان در ارزش و وزن تحقق یافته است، گفت: عمده کشورهای صادراتی کالاهای استان، 26 درصد به ترکیه، ‌22 به عراق، 19 درصد به ارمنستان و 10 درصد به آذربایجان است.

وی با اشاره به اینکه قبلا “فرش” عمده‌ترین صادرات استان به خارج از کشور بود، تصریح کرد: صادرات سوخت و میعانات گازی با 26 درصد، پلاستیک 14 درصد، مواد کشاورزی 17 درصد، شیرینی و شکلات 10 درصد و مس و کانی های فلزی 5 درصد، به ترتیب بیشترین محصولات صادارتی رابه خود اختصاص داده اما متاسفانه  اکنون صادرات فرش استان به زیر 5 درصد رسیده است.

امین زاده، توسعه صادرات به اوراسیا را از اهداف کلان کشور عنوان کرد و افزود: با افزایش 15 درصدی صادرات از آذربایجان شرقی به اوراسیا، نشان می‌دهد که جهتگیری صادرکنندگان با اهداف کلان مطابقت یافته است.

وی با اشاره به ابلاغ مسئولیت صادرات جمهوری آذربایجان به آذربایجان شرقی گفت: ابلاغ بدون اختیارات موفق نیست، هرچند که اقداماتی را آغاز کردیم و در این راستا تشکیل شرکت های توسعه صادرات اهمیت دارد.

وی در مورد دلایل کاهش صادرات فرش هم توضیح داد و افزود: عربستان و آمریکا مقاصد اصلی صادرات فرش بودند که با مسدود شدن این مسیر، شاهد رکود در بازار فرش هستیم که  راهکار آن راه اندازی نمایشگاه دایمی فرش تبریز در استان و کشورهای همسایه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.