• 10:35

  • 1401-05-18

  • کد خبر: 41591

مروری بر حُریّت حسینی در جمهوری آذربایجان؛

«سیده‌شهلا»، آتش برخواسته از خاکستر سرکوب است/از زوال استالین تا نشئگی الهام

تمام سرکوب‌ها از ظهور تا غروب استالینی تبدیل به عطشی انباشته برای مردم این خطه شیعه‌ شده بود که از خاکستر سرکوب کمونیسم سر برآورده و بساط بازماندگان بلشوئیک ها را سوزاند.

به گزارش آناج، از همه ما روایت‌هایی سرکوب شیعیان تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به خصوص در ایام عزای حسینی شنیده و یا خوانده‌ایم؛ یکی از راویان این دوران مرحوم «حاج اکرام» بود که با ادبیات عامیانه اما عمیق خود از گریه‌های بی‌صدا در کوچه پس کوچه‌های باکو روایت می‌کرد.

 

سال ها بعد از فروپاشی شوروی و حکومت حیدر علیف و پسرش الهام بر جمهوری آذربایجان روال دین ستیزی در لفافه ای از مذهب تداوم پیدا کرد، تا جائی که اخیرا دستگاه های رسانه ای دولت بعد از سفر وی به مکه، لقب «حاج الهام» را انتخاب کردند تا وی را فردی مذهبی و مقید نشان دهند؛ البته الهام با هوشمندی در طول سال های حکومت خود سعی کرده با مدیریت نهادهای دینی، نسخه منفعلی از اسلام را به مردم بقبولاند تا ضمن حفظ وجهه مذهبی خود از خطرات احتمالی اسلام انقلابی که تاثیرپذیرفته از وقوع انقلاب اسلامی در ایران بود پیشگیری کند.

 

چنانکه دستگاه های امنیتی دولت از ابتدا برای فعالین اسلام گرا حبس های طولانی مدت و شکنجه های ناجوانمردانه ای اعمال می نمودند، نمونه های بارز این دستگیری و حبس ها در اتفاقاتی مانند اعتراضات به قانون منع حجاب، برگزاری کارناوال یورویژن، حادثه نارداران و یا اخیرا توهین به مقدسات الهی خبری شدند.

 

عطش انباشته مردم باکو، از خاکستر سرکوب کمونیسم سر برآورد

ماجرای اعتراضات نارداران در ایام اربعین حسینی سال 2015 و شهادت 5 تن از شیعیان آن قصبه محروم به بهانه های واهی باعث شد تا دولت آذربایجان بتواند حدود 10 روز بعد از این حادثه، قانون ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی را به تصویب برساند، قانونی که توانست اهرم فشاری برای سرکوب دسته های عزاداری در این کشور باشد. کاری که استالین در زمان حکومت خود انجام می داد این بار توسط الهام در حال تکرار است؛ بازداشت «سیده‌شهلا»، نشان از سرکوب اعتقادات مذهبی مردم آذربایجان حتی در قطع یک بانو خانه‌دار نیز مورد هدف دولت است.

 

چنانکه استالین به عنوان یکی از رهبران اتحاد جماهیر شوروی بر این باور بود که “هر مذهبى غیر علمى است”؛ او همچنین عقیده داشت با تداوم و روش های پیچیده باید با مذهب مقابله کرد، چنانچه تا حدود زیادی در سرکوب افراد و گروه های مذهبی موفق عمل کرد؛ اما تمام سرکوب‌ها از ظهور تا غروب استالینی تبدیل به عطشی انباشته برای مردم این خطه شیعه‌ شده بود که از خاکستر سرکوب کمونیسم سر برآورده و بساط بازماندگان بلشوئیک ها را سوزاند.

 

نشئگی پیروزی قره‌باغ 

حال الهام علیف که سال‌های پیش از ریاست جمهوری قمارباز قهاری بود به توصیه و حمایت همتای ترک و برای قهرمان سازی از خودش بر سرمیز قماری با مردم نشست تا با پیروزی هر چند پر اما و اگر درصد زیادی برای خود محبوبیت کسب کرده و با اتکا به خون حدود ۳ هزار شهید قره باغ و نشئگی حاصل از دریافت لقب «باش کاماندار» از سوی برخی دولتی ها، ضمن حفظ جایگاه ریاست جمهوری درصدد حذف تدریجی معترضان نیز باشد. حال باید او با تدقیق در تاریخ سیاست‌مداران پیش‌تر از خود دو راهی فروپاشی یا تداوم حکومت با التزام بر «مماشات» را انتخاب کند.

 

انتهای پیام/

کلید واژه ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.